Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Kursbeskrivning
För dig som vill förbättra din innehållsproduktion
Vill du skapa mer och bättre innehåll på ett smartare sätt? Då är du välkommen till denna inspirerande och lärorika heldagskurs. Fokuset under dagen ligger på att ta fram engagerande innehåll i olika format för olika kanaler. Du lär dig att jobba med många vinklar för att kunna öka både kvalitet och mängd, utan att behöva lägga ner mer tid.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Den här kursen är perfekt för dig som arbetar med att producera eller beställa innehåll – oavsett om du jobbar inom B2C, B2B eller offentlig sektor. Här får du både verktygen och idéerna som hjälper dig att maximera innehållsproduktionen utan att öka resurserna.
Kursinnehåll
Som deltagare lär du dig att
- Planera och producera innehåll effektivt – genom en strukturerad process som hjälper dig att få ihop kanaler, produkter och årshändelser
- Hitta rätt innehåll både internt och externt genom redaktionsråd, experter och användare
- Få ihop olika innehållsbehov för exempelvis webbplatsen, marketing automation och sociala medier
- Ta fram och återanvända innehåll i olika format
- Anpassa innehållet till olika personas, mottagare och steg i köpresan
Upplägg
Kursprogrammet
09.00-09.45 – Att jobba tematiskt
- Hur du kan ta fram olika sorters innehåll och format vid samma tillfälle genom att utgå från ett tydligt tema
09.45-10.15 – Briefen – Hur du beställer rätt innehåll
Ditt viktigaste verktyg för att verkligen få det innehåll du vill, oavsett om du beställer från en byrå eller en kollega
10.15-10.30 – Förmiddagspaus
10.30-11.15 – Format
Hur du arbetar med olika format på ett effektivt sätt, utifrån målgrupp, syfte, kanaler, resurser och budget
Vi går igenom text, bild, video, ljud och grafik i olika varianter
11.15-12.00 – Testa själv!
Gemensam övning kring olika format och hur du kan använda och göra om samma innehåll flera gånger
12.00-13.00 – Lunchpaus
13.00-13.45 –Hitta ditt innehåll
- Var i företaget du ska leta efter content och vem du ska prata med
- Få med experterna och skapa kanaler för att få fram nya idéer
13.45-14.30 – Rätt innehåll för olika kanaler och medier
Få med ägda, köpta och förtjänade medier redan från början – och skapa rätt innehåll för olika kanaler
14.30-14.45 – Eftermiddagspaus
14.45-15.30 – Hitta flera vinklar på ditt innehåll – 25 konkreta tips
Det finns alltid mer än ett sätt att se på en story, och olika nivåer av kunskap. Här får du 25 konkreta exempel från olika företag och branscher
15.30-16.00 – Testa själv!
- Gemensamövning kring vinklar, innehåll och olika sätt att berätta samma historia
Kursledare
Kursledare: Pontus Staunstrup – ledande profil inom content marketing
Pontus är en av Sveriges ledande experter på Content/Inbound marketing, Account Based Marketing och Sociala medier. Han har över 30 års erfarenhet av marknadsföring på både byrå- och kundsidan, för både små och stora företag och organisationer. Han är en mycket uppskattad lärare och har även gett ut böckerna Content marketing för alla (2016) och Contenthandboken (2020).
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...