Kursbeskrivning
För dig som vill utveckla ditt digitala skrivande
Din text har bara några sekunder på sig att locka läsaren. Och även när du har lyckats fånga läsaren måste du övertyga henne om att det finns ett värde i att läsa vidare. En text på webben måste vara relevant, tydlig, underhållande, nyttig, korrekt, fängslande och överraskande. Det är dessutom inte bara dina läsare och besökare som uppskattar en välskriven text, även Google gör det.
Som deltagare på denna inspirerande, praktiska och mycket omtyckta kurs lär du dig att skriva texter som sticker ut i det digitala bruset, som fångar läsarens uppmärksamhet, är läsvärda, lockar till mer läsning och blir delade i sociala medier.
Det här lär du dig på kursen
- Hur du hittar rätt syfte, vinkel och inledning för att locka till läsning
- Varför rubriker, bildtexter och mellanrubriker är nyckeln till framgång
- Att skriva målgruppsanpassade texter
- Hur du hittar rätt tonfall och tonalitet – och får en egen stil
- Vilka texter som når ut och blir delade i sociala medier
- Varför krönikor och åsiktsmaterial skiljer sig från vanliga texter
- Vad just du behöver utveckla – feedback på dina egna texter under dagen ingår
Kommande kursstarter
Målgrupp
För dig som skriver dagligen på webben
Kursen passar dig som inte är professionell skribent eller journalist, men som ändå skriver många och långa texter för webben i ditt yrke. Du kanske är kommunikatör, webbredaktör, ansvarig för företagets intranät eller liknande. Under dagen varvas teori med många praktiska övningar.
Upplägg
Här är dagens program
08:00-08:30 – Registreringen öppnar
08:30-10:00 – Kom igång med skrivandet
- Ett bra språk märks inte
- Syfte och vinkel
- Börja i rätt ände – vikten av en stark inledning
- Så hittar du den röda tråden
- Skrivövning
10:00-10:15 – Förmiddagsfika
10:15-11:00 – Att skriva är ett hantverk
- Rubriker och ingresser
- Mellanrubriker och faktarutor
- Att skriva bildtexter
- Vanliga fel och missar
- Skrivövning
11:00-12:15 – Att skriva för målgruppen
- Tonfall och tonalitet
- Att anpassa texten efter läsaren
- Skrivövning
12:15-13:15 – Lunch (en väldigt god lunch)
13:15-13:30 – Krönikor och åsiktsmaterial
- Så bygger du upp en bra krönika
- Hitta din egen stil
- Skrivövning
13:30-14:30 – Skriva på blogg, Twitter, Facebook och webbsidan – några konkreta tips
- Konkreta tips för att få ditt innehåll delat
- Texter som funkar (och inte funkar) på Facebook
- Blogginnehåll
- 140 tecken räcker långt
- Instagram är också text
14:30-14:45 – Eftermiddagsfika
14:45-15:15 – När skrivandet går trögt
- Lär dig komma vidare när skrivkrampen sätter in
- Resurser och tips från andra
- Att jobba med andras texter
15:15-16:00 – Att skriva är livet
- Skriv en egen text och få proffsfeedback
Kursledare
Kursledare: Katarina Strömberg– journalist och moderator för Webbdagarna
Katarina är Internetworlds egen chefredaktör. Hon har jobbat som journalist i över 20 år och vet allt om hur man når ut med sina texter på webben till rätt målgrupp och hur man formulerar sig för att locka till mer läsning. Hon är dessutom en mycket erfaren moderator och är pedagogisk som få. I korthet: en bättre skrivkursledare finns nog inte.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...