Kursbeskrivning
Marknadsföring och försäljning
Distanskursen marknadsföring och försäljning lär dig förstå vikten av att tänka i ett marknadsföringsperspektiv och hur effektiv försäljning ska bedrivas. Utan marknadsföring överlever inte något företag.
Du går igenom olika synsätt och får lära dig modeller för både konsument- och producentmarknadsföring, allt ifrån attitydundersökningar till den slutliga försäljningsprocessen. Du får dessutom en inblick i hur marknader analyseras, innebörden i begreppen affärsidé och marknadsföringsstrategi samt hur konsument och producentmarknader bearbetas.
Digital marknadsföring berörs och du får lära dig vad det innebär, vilka kanaler och metoder som finns och hur man ska använda dem.
Vi kommer titta på försäljning och hur man som säljare ska agera för att lyckas. Vad ska man tänka på, hur ska man arbeta, vad är viktigt? Du får en hel del grundläggande råd för försäljning till konsument men även till företag.
Upplägg
Kursen är datorstödd där teorin presenteras med ljud, bild och video. Allt för att stimulera så många sinnen som möjligt och att göra lärandet effektivt. Teorin blandas med interaktiva övningar. Kursen sker med hjälp av Internet, interaktivt kursmaterial, faktabok och övningshäfte. Kursen är helt på distans och studietakten är fri dvs du läser i egen takt och på den tidpunkt som passar dig.
Vidarestudier
Efter utbildningen kan du gå vidare med Strategisk Marknadsföring för att höja din kompetens ytterligare.
Kommande kursstarter
Examination
Kursen examineras med en inlämningsuppgift.
Innehåll:
Marknadsföring och försäljning
- Affärsidé och strategier
- Yttre förutsättningar
- Konsumentmarknadsföring
- Producentmarknadsföring
- Digital marknadsföring
- Försäljning
Stödfunktioner:
Handledning
Under hela utbildningen har du stöd av en personlig handledare.
Media:
Allt material ingår
- Egen studiesida
- Interaktivt material via internet
- Fakta- och övningshäften som .pdf
Målgrupp
Målgrupp
- Försäljare och marknadsassistenter som vill utvecklas för att bli duktigare i sina roller och få ökad förståelse för marknadsförings- och försäljningsprocesserna.
- Egen företagare som vill lära sig grunderna i marknadsföring.
- Övriga som vill skaffa sig kunskaper om försäljning och marknadsföring på postgymnasial nivå.
Video
Fortsatta studier
Lär dig utveckla företagets marknadsföring. Analysera omgivningen och skapa en strategi.
En distanskurs i marknadsföring som ger dig kunskap om hur en marknadsplan på strategisk nivå bereds, utformas och genomförs.
Upplägg
Distansstudier som börjar max en vecka efter att kursanmälan är gjord. Ett utbildningspaket skickas till dig med kurslitteratur och studieanvisningar. Du erhåller login till din studiesida där du bland annat kommunicerar med din handledare. Tillsammans med din handledare lägger du upp en individuell studieplan som passar just dig. Löpande under utbildningens gång kommer du att redovisa inlämningsuppgifter och skriva olika webbtentamen. När alla delar är godkända kan du anmäla dig till en avslutande certifieringstentamen.
Investering
5 100 SEK exkl. moms.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Lätt att sätta sig in i och förstå.
Intressant kurs, kort och gott!
xpectum
xpectum erbjuder distanskurser inom ekonomi, juridik, data och personlig utveckling. xpectum har mer än 20 års erfarenhet av distansutbildningar och vår styrka är att vi erbjuder distanskurser med personlig handledning där professionella handledare ger full support. Ett interaktivt studiematerial med...
5 av 5