Kursbeskrivning
Man får enligt nuvarande regler ha 12 timmar av 35 på Distans - Detta innebär att man kan ha en modul på distans och de andra fyra på Deldistans.
Vi levererar prisvärd YKB på Distans & Deldistans baserad på modern teknik och pedagogik. Vi servar branschen så att verksamheten kan fortsätta 7/24. Att vara Yrkesförare är att utöva ett Säkerhetsyrke, då är det naturligt att ha återkommande fortbildning.
Under YKB delkurs 1 går vi igenom:
- Optimering av bränsleförbrukning
- Minskad miljöpåverkan
- Handhavande av ny teknik
- Rörelseenergi
- Bromssystem
- Trafiksäkerhet
- Ekonomi och marknadsstruktur
- Kundfokus
Ekonomisk tillväxt med ökade transportbehov som följd går att lösa med nya bränslen, teknikutveckling och sparsam körning för ett hållbart samhälle. Ny teknik med lastbilar som drivs av EL och CNG finns redan operativt. Nya bränslen som HVO används redan. Det hastar för att uppnå Paris avtalet.
Den tunga trafiken har redan uppnått en besparing på 35 % - halva målet till 2030.
Målgrupp
35 Timmars Obligatorisk Fortbildning för Yrkesförare. Att vara Yrkesförare innebär samtidigt att man arbetar inom ett säkerhetsyrke. Detta ställer krav på kontinuerlig fortbildning.
Upplägg
YKB JOUR
Vi försöker erbjuda branschen service och tillgänglighet
Kontakta oss 7/24
Fri Avbokning !
Erbjudande
Ring 070 4915211 för Personligt upplägg & Tider
Fri Avbokning !
Kursledare
Jag heter Petter Magnusson. Jag är Yrkeslärare och YKB konsult. Jag har kört tungt fordon ( Lastbil och Buss ) i nitton år, hel och deltid. Sedan 2008 har jag kört lastbil fjärrtrafik under sommarsäsongerna. Sedan 2017 kör jag tankbil under sommarsäsong. Jag kör också taxi & färdtjänst.
Under slutet av 1980 talet arbetade jag med beredskapsplanläggning på Länsstyrelsen i Kalmar Sektion E (FAK) och var ansvarig för totalförsvarets transportplanering. Nu skall totalförsvaret byggas upp på nytt och jag är fortfarande medlem i FAK.
Jag är också sedan 1993 lärare inom vuxenutbildningen .Jag är leg. lärare i hållbart samhälle och e handel. Sparsam körning är ett intressant område att arbeta med. Tekniken för framtiden är redan här.
Jag har en Fil Kand som IT pedagog. Jag är intresserad av att utveckla datoriserade test för olika områden. Jag är auktoriserad PEXO vakt åt transportstyrelsen.Jag är också auktoriserad förhörsförättare åt nämnden för båtlivsutbildning. Det sista stora projektet som jag varit inblandad i är att tillsammans med TYA utveckla test för inlärning av Yrkeskompetens ( TYA = branschorganisationen för Tung trafik ).
Jag arbetar också med datoriserade test för SIK ( Strukturinfrakompetens ) snöröjningen åt MOTIVERA utbildning. Jag har gjort e larning för SCANIA i Oskarshamn - AIRBAG säkerhet SRS.
Ekonomisk tillväxt med ökade transportbehov som följd går att lösa med nya bränslen, teknikutveckling och sparsam körning för ett hållbart samhälle. Ny teknik med lastbilar som drivs av EL och CNG finns redan operativt. Nya bränslen som HVO används redan. Det hastar för att uppnå Paris avtalet.
Den tunga trafiken har redan uppnått en besparing på 35 % - halva målet till 2030.
Examen, diplom m.m.
Kursintyg utfärdas efter genomförd kurs.- YKB- inrapportering till Transportstyrelsen
Intresseanmälan
Vi arbetar med fortbildning och säkerhet för den tunga trafiken. Arbetsmiljöfrågor och trafiksäkerhet är centrala områden på våra kurser. Studier visar att många yrkesförare även efterlyser kunskaper i första hjälpen och HLR. Det hållbara samhället och teknikutvecklingen på våra tunga fordon...