Sök utbildning

Topp 20: hetaste kompetenserna för kommunikatörer 2018

Kreativa och utbildade kommunikatörer efterfrågas! Under november 2018 granskade vi arbetsmarknaden för kommunikatörer och har sammanställt årets upplaga av heta kompetenser kommunikatörer i en saftig topp: 20 lista. Examen toppar, årets lista överlägset, som så småningom följt av kreativ straxt därefter kommer att vara driven.

Heta kompetenser kommunikatörer

Kreativa och utbildade kommunikatörer efterfrågas! Under november 2018 granskade vi arbetsmarknaden för kommunikatörer och har sammanställt årets upplaga av heta kompetenser kommunikatörer i en saftig topp: 20 lista.

Examen toppar, årets lista överlägset, som så småningom följt av kreativ straxt därefter kommer att vara driven. Mot mitten av årets undersökning hittar vi kompetens som noggrannhet det vill säga detaljmedvetenhet, att vara samarbetsvillig och det väldigt rimliga kravet att vara en bra skribent.

Att examen är så högt värderat beroende tror vi beror på den extremt hårda konkurrensen som råder bland kommunikatörer. Korrekt utbildning är det enklaste sättet att sorla ut relevanta kandidater.

Vi är förvånade att se resultatinriktad på listan. En kompetens som på föregående heta kompetenser försäljare inte tog plats på topp 20. Undersökningen visar att detta istället är en mer eftertraktad egenskap för kommunikatörer. Något som kan tyda på förmågan att jobba efter tydligt satta mål och flera viktiga KPI (key preformance indicators) är extra viktigt för kommunikatörer i dagsläget.

En annan observation är av alla 170 annonser vi granskat noterade vi inte en ända omnämnande kring kompetenserna rationell och logisk. Om detta är för alla kommunikatörer är extra tokiga eller att de är vedertaget för arbetsgivaren lämnar vi osagt. Men tydligt är att yrket är till för kreativa, sociala människor med fäbless för det skrivna ordet.

Topplista – 20 hetaste kompetenserna för kommunikatörer

 

1. Examen  42,9 %                        
2. Kreativ  28,2 %
3. Driven  24,1 %
4. Photoshop/InDesign  19,4 %
5. Sociala medier    14,7 %
6. Ansvarsfull    14,1 %
7. Flexibel  14,1 %
8. Självständig  14,1 %
9. Effektiv  13,5 %
10. Lyhörd  13,5 %
11. Nyfiken  13,5 %
12. Strategisk  12,9 %
13. Detaljmedveten  12,4 %
14. Initiativtagande  11,8 %
15. Samarbetsvillig  11,8 %
16. God skribent  11,2 %
17. Pedagogisk  11,2 %
18. Social  11,2 %
19. Stresstålig  9,4 %
20. Resultatinriktad    8,2 %

 

Nu och då

Det har hunnit hända en del under de 4 år som vi gjort undersökningarna. Adobe Photoshop visar sig oslagbart och har varit med under samtliga undersökningar sedan 2015. Att lägga till sedan 2016 är Adobes layoutprogram InDesign. Erfarenhet av sociala medier som Facebook, LinkedIn och Instragram är en annan käpphäst som också varit med sedan 2015 och har sedan dess ökat för att alltid vara med i topp 5 på samtliga topplistor därefter.

Mellan 2018 och 2017 ser vi några skillnader. Lyhörd har klättrat från plats nummer 14 till 10. Självständig har smugit sig in på topp 10 genom att gå från plats 11 till 8. Sociala medier är som sagt fortfarande i topp men har sjunkit från en andra plats till att precis knipa 5:e platsen.

Episerver missar precis 20 platsen samtidigt som att vara analytisk och erfarenhet av projektledning trillar bort. Istället har hittar vi kompetenserna stresstålig, pedagogisk och den redan nämnda förvånansvärda resultatinriktad.

Arbetsmarknad, lön och utbildning

Utsikten för blivande kommunikatörer är inte den bästa. Det är generellt stor konkurrens om jobben. Storstäderna har fler möjligheter, men mycket tuff konkurrens. För dig som fortfarande vill kämpa dig in i yrket finns många vägar. Dels kortare utbildningar du kan hitta här. Det finns också flera alternativ inom Yrkeshögskola, universitet och andra privata arrangörer.

Snittlönen för kommunikatörer är 40 800, en lön som i stor utsträckning beror på din utbildning, erfarenhet och din arbetsgivare.

Heta kompetenser

November lider mot sitt slut och detta betyder att det var dags för årets upplaga av heta kompetenser kommunikatörer. Vi har gått igenom 170 annonser för informatörer, kommunikatörer, pressekreterare, copywriters, journalister och PR-specialister. Idén med vår löpande serie: heta kompetenser, är att skapa en tydlig bild av vilka egenskaper och förmågor som arbetsgivarna mest eftertraktar inom en rad olika yrkeskårer. Senast gjorde vi försäljning och tidigare under året har vi gjort projektledare och marknadsförare, med flera. Kvar för i år är ingenjörer mot mitten av december.

Frågor

Vi är Sveriges mecenat när det kommer till kompetensutveckling och vidareutveckling. utbildning.se genomför flera gånger per år undersökningar kring arbetsmarknad och karriärutveckling. Vill du veta mer om hur vi jobbar eller om vår plattform är ni välkomna att kontakta oss på info@utbildning.se.

Källor: Arbetsförmedlingen & Statistiska Centralbyrån.


Annonser

Du kanske också är intresserad av: