Sök utbildning

5 experttips för att engagera under digitala möten

Vill du hålla möten och presentationer som engagerar? Läs mer om vikten av god muntlig kommunikation i det digitala sammanhanget och få expertens fem bästa tips för att skapa engagemang under digitala möten.

Kvinna som deltar i möte hemifrån

Vad du säger är viktigt, men hur kan vara avgörande för genomslaget. utbildning.se har pratat med Per Furumo, röstspecialist och utbildare inom retorik och presentationsteknik, om vikten av god muntlig kommunikation i det digitala sammanhanget och tagit fram de fem bästa tipsen för att skapa engagemang.

I all muntlig kommunikation är det framställningen som avgör hur väl ditt budskap når den eller dem du kommunicerar med. Även om den information du presenterar är värdefull så tappar den lätt sin poäng om ingen lyssnar. Därför behöver du alltid tänka på framförandet när du håller i presentationer, möten eller andra muntliga framställningar.

Det digitala mötet sker dessutom alltid genom ett filter, med förstärkta kommunikativa hinder, eftersom vi ursprungligen är skapta för att fungera socialt i det fysiska sammanhanget. “Det som är blekt i det fysiska sammanhanget kan bli förödande blekt i det digitala”, enligt Per Furumo. För att tränga igenom det digitala filtret behövs följaktligen förstärkning på alla punkter som effektiviserar kommunikationen i vanliga fall. Här får du fem handfasta tips på hur du skapar engagemang under digitala möten.

1. Värna incheckningen

Vid möten med upp till 20 deltagare kan du se till att alla säger något kort i början av mötet. Det kan vara en enkel incheckningsfråga som varifrån deltagarna kommer, eller att be om en kort kommentar om helgen. Att alla kommer till tals påverkar stämningen på mötet positivt. Om ni är fler än 20 personer på mötet kan du inleda med att ställa en retorisk fråga till mötesdeltagarna. 

2. Ha kameran påslagen och mjuta inte

Sätt som standard att alla, alltid, har både kamera och mikrofon påslagna om de kan delta i en ostörd miljö. Om alla deltar som på ett fysiskt möte går detta hur bra som helst i möten med upp till 40 deltagare. Använd gärna hörlurar för att undvika rundgång. Att inte vara mjutad gör det lättare att delta aktivt i mötet. Som de kännande och upplevelsesyrda varelser vi är, ger detta en påfallande positiv psykologisk effekt eftersom vi kommer varandra närmare.

3. Använd breakout sessions 

Få igång delaktigheten genom att låta deltagarna diskutera med varandra i korta sessioner. Målet behöver inte vara resultatet av diskussionen, utan att diskussionen i sig kommer igång och engagerar deltagarna. Som mötesledare eller föreläsare kommer det sen att vara mycket lättare att ställa en fråga direkt till deltagarna om deras resonemang.

4. Förstärk den muntliga leveransen

Tonfall, melodi och uttryck är A och O. Tonläge, tempo, artikulation och så vidare kommer att vara avgörande för hur intresseväckande din presentation är. 

Gå en utbildning i retorik och presentationsteknik

5. Använd kroppsspråket

Hela kroppsspråket, från språkmelodi och tonfall till hållning och gestik, fungerar i samspel. Var inte rädd för att använda ditt kroppsspråk även om du talar inför ett dator, eller delar skärm under ett möte. Gestiken påverkar din röst. Stå gärna upp om du håller ett längre anförande och utnyttja kroppsspråket för att förstärka ditt uttryck. 

Känsla engagerar – inte fakta

Konkreta fakta och statistiska underlag kan utgöra förutsättningen för att ditt budskap ska vara relevant, men om du framför det blekt kommer de som lyssnar ha svårare att ta till sig informationen. Därför är framförandet en avgörande faktor i alla anföranden och presentationer och anledningen till att Per Furumos utbildningar inom retorik och presentationsteknik lägger stor vikt vid den muntliga leveransen.

Att människor övertygas av konkreta argument, fakta, logik och statistik är en uppfattning som inte stämmer överens med medicinsk forskning om hur vi människor fungerar, menar Per Furumo. Även när vi tycker oss vara rationella i våra sätt att reagera och ta emot budskap är vi egentligen känslostyrda. Det är alltid oerhört mycket mer än innehållet i sig som påverkar hur ett budskap uppfattas och tas emot, det visas tydligt i kommunikationsforskning från bland andra Harvard University.

Gå en utbildning för att leverera och engagera

Per Furumo erbjuder anpassade utbildningar inom retorik och presentationsteknik. Utbildningarna innehåller workshops och personlig coaching med konkreta verktyg för en ökad förståelse för hur kommunikation fungerar och hur du på ett optimalt sätt hanterar alla typer av professionella talarsituationer. Per Furumo utbildar inom alla yrkesgrupper, och även genom specialanpassade utbildningar för chefer och projektledare, ekonomer, säljare, tekniker och jurister.

Se alla utbildningar hos Per Furumo 

Att åstadkomma förväntan, tydlighet och engagemang är de viktigaste nycklarna för riktigt bra kommunikation, enligt Per Furumo.

Du behöver alltså förmedla mer till dina åhörare än bra fakta och väl valda ord – du behöver väcka intresse, förmedla energi och känslor. “Det går att göra Pippi Långstrump till världens tråkigaste berättelse utan att ändra ett enda ord, och det går att fånga och fängsla med vilket förväntat tråkigt ämne som helst", förklarar han.

En utbildning i retorik och presentationsteknik ger dig verktygen för att framgångsrikt leverera ditt budskap och få dina kollegor, kunder eller samarbetspartners att bli lika engagerade som du.

Denice Karlsson

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på utbildning.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt kompetensutveckling. Med en bakgrund inom humaniora och ett stort intresse för språk skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om kompetensutveckling och en bred variation av utbildningsområden på utbildning.se. För att själv kompetensutvecklas har hon bland annat genomfört en projektledarutbildning hos Adding Value Consulting. Denice är bosatt och arbetar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Hon har en masterexamen i humaniora med inriktning retorik från Uppsala Universitet och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton. (Mindre)

Om

Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på utbildning.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt kompetensutveckling. Med en bakgrund inom humaniora och ett stort intresse för språk skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om kompetensutveckling och en bred variation av utbildningsområden på utbildning.se. För att själv kompetensutvecklas har hon bland annat genomfört en projektledarutbildning hos Adding Value Consulting. Denice är bosatt och arbetar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Hon har en masterexamen i humaniora med inriktning retorik från Uppsala Universitet och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton.

Annonser