Vad är det egentligen som gör en muntlig presentation riktigt bra? Alla har vi deltagit vid både lyckade och mindre lyckade presentationer och nu är det kanske din tur att presentera? Här är 10 tips som hjälper dig att hålla nerverna i schack och leverera på ett slagkraftigt sätt.
Ska du hålla en muntlig presentation på jobbet? Kanske njuter du av publikens ögon fästa vid dig eller så fladdrar fjärilarna oroligt i magen vid blotta tanken på att stå och prata inför andra. Oavsett hur du tar dig an uppgiften finns mängder av smarta knep att ta till för att hjälpa dig att lyckas med din presentation.
10 tips för en bättre muntlig presentation
1. Vilka sitter i publiken?
Att ha koll på vem presentationen vänder sig till är en viktig nyckel till en lyckad presentation. Är det personer med djup kunskap och lång erfarenhet av ämnet eller är de helt oinsatta? Är deltagarna yngre eller äldre? Är de genuint intresserade av ämnet eller deltar de mest för att det förväntas av dem? Anpassa innehåll och språk efter just din målgrupp, för att väcka rätt engagemang och positiv respekt bland åhörarna.
2. Fokusera på det som är mest relevant
När du vet på ett ungefär vilka som kommer att delta i presentationen och hur lång tid du har på dig att prata, kan du börja förbereda din presentation. Då vet du hur pass djupt ner i detaljerna du bör gå och hur omfattande förkunskaper du kan förvänta dig att publiken har.
Är du orolig för att tiden inte ska räcka till för allt du vill ha sagt? Då är det dags att sålla i informationen. Se till att det som är mest relevant kommer först, och prioritera därefter. Om du å andra sidan är orolig för att du inte kommer att kunna fylla ut tiden kan du med fördel lägga in ett par minuters gruppövningar, eller uppmuntra till frågor.
3. Inled starkt
Se till att väcka intresse hos publiken direkt. Berätta något roligt eller personligt, drastiskt eller aktuellt för att få dem att vilja lyssna engagerat under hela presentationen. Lovar du något i stil med “De tips jag tänker dela med er idag kommer att kunna hjälpa er att bli ekonomiskt oberoende”, se då också till att verkligen leverera just det. Inled gärna presentationen med en kort sammanfattning av vad du kommer att ta upp för att ge din publik en bild av vad de kommer att få ta del av och se till att du kan lita på ditt innehåll och har något värdefullt att säga, utan att överdriva. Se 5 smarta tips på hur du kan inleda en presentation.
Förslag på utbildningar
4. Väl förberedd = mindre nervös
Det kan lätt uppstå prestationsångest om du inte känner dig tillräckligt trygg i ditt material. Lägg därför tillräckligt mycket tid på förberedelser. Tänk på att ditt material inte enbart består av den presentation som du visar åhörarna, utan även av dina egna anteckningar. Även om du innan presentationen känner dig bekväm i det du ska tala om kan det vara en bra idé att ta med dig anteckningar för att försäkra dig om att presentationen följer en röd tråd och att du inte glömmer någon viktig punkt.
Förbered presentationens struktur och innehåll noga. Se bara upp för att träna in allt så hårt och ordagrant att du inte längre kan prata fritt kring ditt innehåll. Då riskerar du att bli för stel och helt frysa om du inte minns exakt vad du skrivit. Det är också påtagligt svårare att helt och hållet träna in exakt vad du ska säga.
5. Använd rätt kroppsspråk
Nu är inte läge krympa ihop, titta ner i golvet eller fumla med papper. Stå stadigt med fötterna riktade framåt mot publiken, bjud på ett leende och ta några lugna, djupa andetag innan du öppnar munnen. Försök att slappna av trots att hjärtat kanske bultar och svetten fuktar pannan. Med ett kroppsspråk som känns tryggt kan åhörarna också slappna av och har lättare för att ta till sig informationen du vill förmedla. Se praktiska tips på hur du kan förbättra dina presentationer med hjälp av ditt kroppsspråk.
6. Tänk positivt – utstråla självsäkerhet
När du håller din presentation är det viktigt att ha rätt inställning. Gå inte fram till talarstolen och tänk att du är en dålig talare och att du kommer göra bort dig eller tråka ut din publik. För att din presentation ska bli så bra som möjligt krävs att du har övat tillräckligt, är övertygad om att du kommer att tala om något värdefullt för åhörarna och att du utstrålar självsäkerhet. Då finns det stor chans att de som lyssnar på din presentation inte ens märker att du är nervös.
7. Använd tekniska hjälpmedel
Det finns flera bra presentationsverktyg att ta till för att göra presentationen mer levande och medryckande. Exempelvis PowerPoint, Keynote och Google Docs. Se bara till att inte förlora dig i en massa blinkande GIFar och alltför många färger och typsnitt. Använd enhetliga mallar för alla sidor och tänk stilrent och tydligt. Se 10 tips för en proffsigare Powerpointpresentation här.
8. Avrunda som ett proffs
I slutet av din presentation är det en fördel om du kort (helst bara med några ord) sammanfattar de punkter du lyft fram och som du vill att åhörarna ska ta med sig när de går. Återknyt gärna till din inledning igen för att skapa känslan av att presentationen haft ett väl genomtänkt syfte och en röd tråd.
9. Vad är du rädd för?
Föreställ dig att du ska hålla en presentation. Hur känns det? Är det något särskilt som oroar dig? Kanske något fysiskt som att bli torr i munnen eller akut kissnödig? Eller att du ska få en blackout och inte minnas ditt eget namn? Försök konkretisera vad som oroar dig mest. Då är det lättare att förbereda en lösning.
Här är några lösningar på vanliga problem vid rampfeber:
Jag blir torr i munnen när jag ska prata inför folk!
Det är vanligare än du tror, och beror faktiskt bara på att din kropp reagerar på din nervositet. Lösningen är enkel: Se till att ha ett glas vatten i närheten. Går inte det? Testa att bita dig i tungan en liten stund, eller tänk på något riktigt läskande.
Jag får ont i magen när många tittar på mig!
Det där känner vi igen – en stark olustkänsla som sprider sig i kroppen och tar fäste i magen. Den är svår att bli av med, men det gör inte så mycket eftersom den är allt annat än farlig. Låt den sitta där, känn efter hur det känns och hitta ett lugn i att du kan göra presentationen ändå.
Jag är rädd att jag ska glömma bort vad jag ska säga!
Det är lätt att tappa bort sig i ett manus, särskilt om nervositeten spelar dig ett spratt. För det första – alla har tappat bort sig nån gång, du kan faktiskt erkänna vad som hänt. Du kan också förbereda dig på vad du ska säga och göra om det händer. Kanske är det dags för åhörarna att diskutera något två och två? Köp dig tid för att titta igenom ditt manus.
Många gånger kan det kännas betryggande att tänka på att åhörarna faktiskt kommer för att de vill höra vad du har att säga. De vill dig inget illa och många kan relatera till den nervositet du känner när det är dags att hålla i en presentation.
10. Känns det fortfarande skakigt? Gå en kurs!
Genom att regelbundet hålla i presentationer kan du lära dig att hålla din presentationsångest under kontroll. Det finns en mängd kurser som kan utveckla allt från din förmåga att använda tekniska hjälpmedel som PowerPoint till utbildningar där du får genomföra praktiska presentationsövningar med feedback från en erfaren ledare.