Är du ny i yrket som marknadsförare och har svårt att förstå alla olika ord och termer som dina kollegor använder? Vi har alla varit nya och undrat vem den där Roi kan vara, eftersom att han verkar vara ett hett samtalsämne på många arbetsplatser. Läs igenom vår lista på 9 termer för att få en bättre grund att stå på inför en karriär inom marknadsföring!
1. ROI (Return On Investment)
ROI är alltså inte en person, utan ett sätt att räkna ut avkastningen på dina investeringar. Du får ut ROI-värdet genom att ta det du tjänar på investeringen minus vad investeringen kostade dig, sedan det värdet delat på vad investeringen kostade dig. Om värdet då landar på minus betyder det att kakan kostade mer än vad den smakade.
2. CTA (Call To Action)
En knapp, bild, text eller liknande som leder till konvertering. Exempelvis kan en CTA vara en knapp med texten: ”Klicka här för mer info” som genom ett klick leder din besökare till sidan du önskar.
3. PPC (Pay Per Click)
En annonsform inom internetreklam som används i Google Adwords. När du använder PPC så betalar du för varje besökare som klickar på annonsen. Annonsformen gör det möjligt att synas först bland de betalda sökresultaten och du kan direkt se resultat för din kampanj.
4. CRM (Customer Relationship Management)
En strategi som låter dig se och följa alla interaktioner mellan dig och dina kunder samt potentiella kunder. CRM-system hjälper dig även att hålla och förbättra kontakten med dessa. Det handlar om att reducera kostnader och öka kundlojaliteten. Filosofin enligt CRM är att alltid sätta kunden främst.
5. Lead
En person eller ett företag som visat intresse för din produkt eller tjänst på något vis. Exempelvis genom att börja prenumerera på din kanal eller fylla i ett formulär.
6. UX (User Experience)
Hur känns det för användaren att navigera på din sajt? Är det lätt för besökaren att förstå hur man tar sig fram? Var går användaren vanligtvis ur sessionen? UX handlar om att du tar reda på vad som behöver förbättras och sedan designar sajten för att förenkla navigationen och göra besökarens upplevelse av din sajt så bra som möjligt.
7. UI (User Interface)
UI-design handlar om att förbättra utseendet på sajten utifrån besökarens perspektiv. Färger, typsnitt på text, design etc. Passar färgerna ihop? Ser sidan rörig ut? Med UI så designar du sidans utseende för att inte störa tittarens ögon.
8. Churn rate
När du mäter procentantalet kunder som slutar vara kunder efter en viss tid. Du räknar ut din Churn rate genom att ta alla kunder du förlorat under en viss tidperiod och dela dem på antalet kunder du hade precis i början av den perioden. En hög Churn rate under en tid tyder på att du förlorar många kunder och att det kan vara dags för lite förändringar till det bättre.
9. SEO (Search Engine Optimization)
SEO handlar om att optimera och förbättra innehållet på din sajt organiskt (utan att betala). Detta görs för att hamna högre upp bland sökresultaten i en söktjänst, exempelvis Google, när någon söker på något som din sajt erbjuder. SEO är ett värdefullt verktyg i marknadsföring, eftersom det ökar trafiken till din hemsida och på så vis ger dig fler kunder.
Den här listan kan göras betydligt längre, då det finns oändligt med termer och fraser inom branschen. Vi har listat några av dem viktigaste, för att göra dig mer säker och delaktig i snacket på kontoret.
Kolla in dessa kategorier, om du vill lära dig mer inom marknadsföring: