Vad ska du fokusera på inom marknadsföring inför 2022? Vi går igenom de hetaste trenderna inför det kommande året.
2021 har, likt 2020, varit ett speciellt år som präglats av ovisshet och förändring. När vi blickar framåt mot 2022 förväntas vi gå in i ett år där anpassning, transparens och värdeoptimering står i centrum. Här går vi igenom trenderna och ger dig marknadsföringsexperten och föreläsaren Simon Beyers bästa tips för vad som är värt att satsa på.
Smidigt, snabbt och relevant
Att användarnas förväntningar ökar är inte bara en trend som fortsätter, utan förväntas trappa upp ännu mer under 2022. Helst ska den digitala upplevelsen ske helt utan friktion – vi vill alltså skippa onödiga steg, långsamma laddningstider och krångliga processer. Dessutom ska innehållet alltid vara relevant och personaliserat.
För marknadsförare gäller det att tänka och agera strategiskt. Fokusera på det som verkligen ger värde. Lägg den största delen av arbetstiden på strategin och på att skapa relevant och värdefullt innehåll.
Värt att satsa på
- Börja med att kolla så att din sajt funkar bra. Det kommer bli än viktigare när Google lanserar Core Web Vitals. Använd Googles verktyg för att kolla er hastighet.
- Gå igenom ert köpflöde, sign up-process eller vad ni nu använder för att få nya kunder. Ifrågasätt allting, behöver ni verkligen fråga efter allt ni gör idag? Hitta element som ni kan ta bort för att skapa en bättre upplevelse.
- Utmana ständigt er själva. Utgå från användarna, vad kan det finnas för olika moment där ni antingen kan förstärka något positivt eller ta bort något negativt? Det finns inte en enda magisk lösning, utan det handlar om att ständigt skapa små förbättringar för att hålla jämna steg med användarnas ökade förväntningar.
Vässa dina kunskaper med en utbildning inom digital marknadsföring
Var transparent och trovärdig
Vi kanske har trott att data, data, och mer data är vad som gäller. Men medvetenheten kring persondata ökar och ämnet diskuteras idag såväl på nyheterna som vid middagsbordet. Samtidigt begränsas de praktiska förutsättningarna för att samla in persondata i och med dataskyddsförordningen GDPR och utfasningen av tredjepartscookies från Google. Simon Beyer menar att det är viktigt att vi förmedlar valfrihet till användaren och är beredda på att anpassa oss till begränsningarna:
– Det viktiga är att ge användaren själv möjlighet att göra aktiva val när det handlar om användning av persondata, samtidigt som det är viktigt att vara tydlig med att vissa funktioner kan falla bort ifall man väljer att inte spara data. Vi alla behöver anpassa oss till de förutsättningar som finns och försöka hitta nya sätt som skapar en känsla av personalisering, även om viss data inte längre kommer vara tillgänglig, förklarar han.
Så hur bemöter du som marknadsförare faktumet att användaren förväntar sig personalisering men är kritisk till att lämna ifrån sig sin data? Simon Beyer tror att det här är en fråga som kommer att fortsätta att vara aktuell under 2022:
– Jag tror ingen aktör har hittat en perfekt lösning ännu, men det är viktigt att ha koll på den här typen av frågor för att kunna agera proaktivt, svarar han.
Värt att satsa på
- Intern förankring är ett första och viktigt steg. Organisationen behöver vara med på att man framöver kommer vara mer transparent, samt varför det är viktigt.
- Olika budskap vid olika steg av kundresan. Som användare, kund eller medlem kommer det vara olika typer av information som är viktig under olika delar av kundresan. Här gäller det att man som avsändare är träffsäker och visar att man förstår kunden.
- Förstå kunden. Vad är det egentligen för information eller typ av frågor som ni ska vara transparenta kring? Det vet ni först när förstår kunden. Samma utmaning gäller för att skapa trovärdighet och förtroende. Ni behöver förstå hur användaren emotionellt och rationellt kan få förtroende för er. Därefter kan man börja kommunicera.
Det gäller att sticka ut
Utbudet av innehåll på digitala plattformar växer och konkurrensen om användarnas uppmärksamhet är stenhård. Här gäller det att väcka intresse snabbt för att få stopp på scrollandet. Anpassat innehåll, tydlighet och video är några exempel på framgångsfaktorer för att sticka ut med sin annonsering. Därtill ökar användarnas benägenhet att testa på nya saker inom Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), något som öppnar upp för satsningar på interaktiva annonser.
Värt att satsa på
- Video fortsätter vara ett viktigt format. Bli duktig på att skapa korta videos där det tidigt (max 1–2 sekunder) framgår vem som är avsändare.
- Gör det enkelt för användaren att förstå din annons. Det första man tittar på är bilden eller videon, därefter kollar man copy, sen avsändare och därefter väljer man ifall man vill klicka in sig på annonsen. Gör det enkelt för användaren att ”läsa av” din annons.
- Bli riktigt duktig på att anpassa ert material efter plattform. Det skiljer sig oerhört mycket mellan vad som funkar på Youtube, TikTok och Instagram exempelvis.
2022 – ett år av anpassning
Vi vet inte hur pandemin kommer att utvecklas under det kommande året, vilka beteenden som visar sig vara permanenta och vad som kommer att återgå till “det vanliga”. Men genom att fortsätta analysera omvärlden och vara beredda på anpassningar kommer vi ha ett spännande år av utveckling och utrymme för kreativa lösningar att se fram emot.
Håll dig uppdaterad: hitta utbildningar inom kommunikation
Artikeln är inspirerad av föreläsningar av Simon Beyer, marknadsföringsexpert och Partner & Chief Strategy Officer på digitala kommunikationsbyrån ingager.