LinkedIn är med fler än 850 miljoner medlemmar världens största professionella nätverk. Där kan du hitta nya samarbetspartners och kunder, få kontakt med rekryterare, söka jobb, bygga ditt personliga varumärke och framför allt marknadsföra dig själv och din kompetens.
Förslag på utbildningar
Varför ska jag finnas på LinkedIn?
Det som skiljer LinkedIn åt från andra sociala medier är att LinkedIn har en professionell inriktning. Alla kan ha nytta av LinkedIn oavsett var i karriären du befinner dig. Nuförtiden kan du räkna med att majoriteten av dina kunder eller potentiella arbetsgivare letar upp dig på LinkedIn och den bild du vill förmedla av dig själv återspeglas mycket i ditt digitala varumärke.
För att få bäst resultat behöver du kontinuerligt jobba med din profil och din synlighet på plattformen. Fokusera på ditt nätverksbyggande för maximal utdelning på lång sikt – ditt nätverk ger dig tillgång till oändliga möjligheter.
Innan du skapar eller uppdaterar din profil kan det vara bra att fundera på vad du vill få ut av din närvaro på plattformen och utforma din profil därefter. Vad är syftet för dig just nu? Din profil kan såklart förändras med tiden. Här har vi sammanfattat några enkla steg som kan ta din profil till nya höjder!
7 tips på hur du maxar din LinkedIn-profil
⭐ Använd en professionell bild
Eftersom din LinkedIn-profil ska spegla ditt professionella jag bör du ladda upp en bild som visar vem du är på jobbet. Du behöver inte anlita en fotograf för att ta bilden, det räcker med att du använder din mobilkamera. Bilden ska vara på ditt ansikte och det ska synas tydligt att det är du på bilden. Undvik bilder på dina barn, husdjur eller från semesterresan – fokus är jobb och karriär. Ett tips är att ta bilden mot en ljus vägg.
⭐ Rubriken – yrkestitel eller slogan
Rubriken visar ditt budskap och är den som står direkt under ditt namn på profilen. Här kan du lägga till din yrkestitel, men lägg även till bransch, inriktning eller specialkompetenser som gör att du sticker ut. Om du söker jobb kan det vara bra att tänka nyckelord och sökordsoptimering.
Andra använder sig av en så kallad slogan här som sammanfattar vad de jobbar med, till exempel: ”Hjälper människor att hitta rätt utbildning”. Båda fungerar så använd det som känns bäst för dig.
⭐ Sammanfattning – här kan du bre ut dig lite mer
Din profil bör inte vara lika utförlig som ditt cv, men försök att med tre till fyra meningar sammanfatta vem du är, vad du har gjort, vad du gör och vad du kan. Skriv gärna i jag-form och var konkret och tydlig – räkna alltså inte bara upp en rad yrkestitlar utan försök vara mer målande. Sammanfattningen är det första besökaren ser när de klickar in på din profil så det kan vara värt att lägga ner lite extra tid här.
⭐ Beskriv dina jobberfarenheter – var kort och koncist
Ge en kortare beskrivning av din nuvarande och dina tidigare yrkesroller. Här kan du med fördel lyfta fram vad du har åstadkommit under din karriär, till exempel ”Optimerade företagets marknadsaktiviteter och ökade försäljningen med 20 %”. Våga stick ut från mängden!
⭐ Sammanfatta din utbildningsbakgrund
Lägg till relevanta utbildningar, kurser och certifieringar som du tycker är viktiga för ditt personliga varumärke eller framtida yrke.
⭐ Be om att få rekommendationer
Rekommendationer från tidigare arbetsgivare eller kollegor är ett jättebra sätt att styrka din erfarenhet och kompetens. Om du inte vill fråga kan du börja med att ge en kollega en rekommendation så får du säkert en tillbaka!
⭐ Lägg till kompetenser
Försök blanda mellan breda och nischade kompetenser. Det ökar chansen att bli hittad i sökningar när rekryterare söker efter bredare kompetenser och när de är ute efter en specialistkompetens. Kompetenser kan till exempel vara att du har arbetat med webbmarknadsföring eller att du använt programmet InDesign vid framtagning av grafiskt material.
Guide för social selling
Vill du lära dig mer om hur du kan bygga ditt personliga varumärke digitalt? Då måste du ta del av vår guide om social selling! I guiden förklarar vi vad social selling innebär, vad du ska tänka på när du börjar med social selling, hur du skapar innehåll i form av inlägg och mycket mer!
Källor: linkedin.com, linkedkurs.se, kollega.se