En gång per termin ska elev och lärare ska träffas för ett utvecklingssamtal. Fokus under utvecklingssamtalet ska vara att tillsammans diskutera hur det går för eleven i de olika ämnena samt hur eleven kan utvecklas vidare. En ny studie från Stockholms universitet belyser effekterna av dagens resultatinriktade läroplan.
Studien som gjordes av Gabriella Höstfält vid Stockholms universitet visar på effekterna av en resultatinriktad läroplan. Enligt Gabriella Höstfält arbetar elever och lärare idag tillsammans för att skapa en elev som ständigt förbättrar sig utefter de egna förutsättningarna.
Förslag på utbildningar
Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen
Bestämmelserna i skollagen ändrades under hösten 2013 och utvecklingssamtalet har i och med detta fått en utvidgad roll. Utvecklingssamtal i skolan ska inte bara fokusera på elevens kunskapsutveckling, utan även den sociala utvecklingen i förhållande till kursplaner, kunskapskrav och läroplanen.
För att skapa en förståelse för vad lärare och elever anser vara viktigt har studien satt skriftliga omdömen, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner i årskurs 7-9 i relation till läroplanen. En av studiens slutsatser är att elev och lärare tillsammans arbetar för att skapa en elev som fortsätter utvecklas även om eleven redan har det högsta betyget.
Utvecklat eget språk
Studien visar att lärare och elever har utvecklat ett gemensamt språk som används under utvecklingssamtal i skolan. Detta språk liknas av Gabriella Höstfält med språket som används vid en anställningsintervju och det är inte helt enkelt för föräldrar och vårdnadshavare att följa terminologin som används. Efter att utvecklingssamtalet ägt rum ska läraren utforma en individuell utvecklingsplan. Den individuella utvecklingsplanen ska innehålla konkreta beskrivningar för hur eleven ska kunna utvecklas i de olika ämnena.
För att elev och lärare tillsammans ska kunna formulera hur skolarbetets utveckling ska ske krävs att eleven själv kan formulera och visa upp de egna kvaliteterna. Stort fokus i dagens skola ligger på att eleven själv tar ansvar för sin egen utveckling. Om eleven inte har de förmågor som krävs för ett visst betyg finns en risk att utvecklingen inte fortgår. Detta kan innebära att eleven stannar på den aktuella nivån, vilket kan upplevas som ett misslyckande för både lärare och elev.
Utvecklingssamtal i skolan – ökad förståelse för individens mål
Det är rektorns ansvar att följa upp om en elev behöver särskilt stöd eller en åtgärdsplan, se till att alla lärare genomför utvecklingssamtal med sina elever och att skriftliga omdömen utformas. Läraren å sin sida har ett ansvar för att genomföra utvecklingssamtal och efterföljande individuella utvecklingsplaner. Läraren ska i de skriftliga omdömena tydligt beskriva hur långt eleven kommit i sin egen kunskapsutveckling.
För att du som pedagog ska kunna hjälpa elever att ständigt utvecklas är det viktigt att ha kunskap om bland annat individens målsättningar. Under utvecklingssamtalen är det möjligt att skapa en förståelse för detta, samtidigt som du ges tillfälle att förstå hur eleven uppfattar sin egen situation.