Forskning påstår att så mycket som 55 procent av kommunikationen mellan människor består av kroppsspråket. En siffra som förstås berör, för kan det verkligen stämma? Vad som säkerligen är otvivelaktigt: dina rörelser säger mer om dig än du säkert tror. Vi kan inte lära dig gå, men vi kan lära dig hur du ska stå!
Du har säkert hört det förut, men en majoritet av den direkta kommunikationen mellan människor sker helt och hållet utan ord. En känd teori framtagen av Albert Mehrabian, professor i psykologi och forskare på området kommunikation via kroppsspråk, är modellen 7-38-55. Enligt modellen är de första 7 procenten det vi säger, 38 procent är tonen vi har i rösten (hur vi säger det) och 55 procent kroppsspråket (hur vi ser ut när vi säger det). Modellen är främst applicerbar vid interaktioner som berör känslor och de exakta siffrorna kan därför tas med en nypa salt, men det är svårt att förneka det övergripande värdet i hans teori.
Tanken bakom den här artikeln är att du ska bli medveten om kraften som finns i din egen icke-verbala kommunikation. Här delar vi med oss av några klassiska retoriska knep för hur du kan stå och röra dig under dina kommande presentationer!
Förslag på utbildningar
6 smarta sätt att använda ditt kroppsspråk under presentationer
Hålla lådan
Ett knep som flitigt användes av den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton. Föreställ dig att du har en låda framför dig. En osynlig låda som dina händer inte träder utanför. Lådans kanter är mellan dina axlar ner till dina höfter. Händerna håller du ganska nära varandra och flyttar dem naturligt runt medan du pratar.
Signalerar pålitlighet och sanningsenlighet.
Rulla boll
Steve Jobs brukade använda detta talartrick. Föreställ dig att du har en fotboll eller klump lera mellan händerna. Genom att rulla händerna mot varandra i varje talarklimax framstår du som kontrollerande och dominerande. Om du har en speciell detalj, eller något som verkar omöjligt, kan det framstå som att du har absolut kontroll.
Signalerar kontroll och dominans.
Pyramiden
Händer som inte håller still, hamnar i fickan eller på andra sätt inte beter sig naturligt kan inte bara framstå som störande utan förtäljer också din nervositet! Händer som däremot är stilla och gärna vidrör varandra ger dig en helt annan kontroll över din kropp. Ett bra tips är att göra en pyramid av dina händer genom att låta dina fingertoppar mötas.
Signalerar övertygelse och lugn.
Stå stadigt
Japp, inte svårare än det låter. Även om det ibland är bra att kunna röra sig i rummet så är en kontrollerad hållning ett tydligt tecken på att du trivs och är trygg i situationen. Fötterna isär, rak i ryggen och bröstet utåt. Fötterna pekar mot din publik.
Signalerar självförtroende och besinning.
Kramen
Nästan som när du vill ge någon en kram, om du öppnar upp din kropp med öppna händer som visar dina handflator, så bjuder du också in dina betraktare. Oprah Winfrey är känd för att ofta använda denna talarposition. Testa att hälsa på två personer på kontoret, först med sluten kropp och sen med denna lite öppnare position. Bli inte förvånad om du får dig en kram!
Signalerar öppenhet och ärlighet.
Marionetten
Om du vänder på dina händer från kramen så att handflatan är vinklad mot marken får du en annan effekt. Nu lugnar du ner stämningen. Kanske berättar du något som surrar genom rummet eller att skrattet efter något roligt inte avtar så snabbt som du vill. Barack Obama brukade använda sig av denna teknik när han ville lugna ner publiken efter häftiga applåder.
Signalerar styrka och beslutsamhet.
Allt har sin plats
Samtidigt som du gör alla dessa poser är det självfallet minst lika viktigt att du använder ansiktsuttryck och en ton i rösten som överensstämmer med det du vill säga. Ta det hela med en nypa salt, du blir inte en mästerlig talare bara för att du kastar dig med dessa. Men det ligger definitivt mycket bakom det kroppsspråk vi väljer, medvetet som omedvetet. Prova därför progressivt att använda dig av några av knepen, och se om du inte kan få dem att fungera för dig.
Artikeln är baserad på forskning från psykologiprofessorn Albert Mehrabian och Harvard Business Review.