En copywriter arbetar ofta på en reklambyrå eller på frilansbasis och ansvarar för att utforma textmaterial för bland annat reklamkampanjer. Copywritern behöver ha en god känsla för ord och kunna formulera texter som både väcker intresse och får mottagaren att förstå budskapet.
Förslag på vidareutbildning för dig som copywriter
Det allra viktigaste för copywriters är att vara duktiga på att skriva och formulera lättbegripliga, intressanta och nytänkande texter. Genom att vidareutbildas inom presentationsteknik och retorik kan copywritern få kunskaper och metoder som kan appliceras på det egna textarbetet. För copywriters som arbetar på internationella företag kan det även vara bra att förbättra sina språkkunskaper. På detta sätt ökar du dina möjligheter att ta dig an uppdrag även på andra marknader än den svenska.
Copywriters arbetar alltid med deadlines. När projektet närmar sig deadlines kan copywriters arbete innebära tidspress och ofta krävs det att du i perioder jobbar övertid för att bli färdig i tid. Vidareutbildning inom personlig effektivitet eller stresshantering kan förbättra din förmåga att strukturera ditt arbete och minska risken för tidspress i projektets slutskede.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Eftersom arbetet som copywriter stundvis är stressigt är det viktigt att planera tiden för din vidareutbildning väl. Välj att utbilda dig när du har en lugnare period för att kunna tillgodose dig de nya kunskaperna på allra bästa sätt.
Börja med att diskutera frågan med din chef, kanske kan du få ledigt i några dagar för att utbilda dig eller få din vidareutbildning finansierad av arbetsgivaren. Om du är osäker på vilka områden du skulle kunna utvecklas inom kan du lyfta frågan med dina kollegor och din chef, kanske har de deltagit i någon utbildning som de kan tipsa om eller har förslag på vilken slags kompetensutveckling som passar just dig.
Framtidsutsikter
Idag råder det hård konkurrens om tjänsterna som copywriter. Copywriters som vill byta arbetsplats eller söker uppdrag har större möjlighet att lyckas om de har relevant utbildning och erfarenhet av yrket. Eftersom reklammarknaden på senare år blivit mer internationell är många reklambyråer idag både verksamma i Sverige och utomlands. Detta har lett till att antalet uppdrag för copywriters ökat men också att det blivit en hårdare konkurrens och att kraven på kompetens har höjts.
Om du arbetar som copywriter på frilansbasis och inte har en fast arbetsplats kan det emellanåt vara svårt att få uppdrag. Genom vidareutbildning kan du som copywriter bli än mer konkurrenskraftig på arbetsmarknaden.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom kultur, media och design
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö