Som marknadsassistent arbetar du med att stödja marknadsavdelningen. Marknadsassistentens arbete innebär ofta mer fokus på produktion och inte lika mycket planering av och strategier för de olika marknadsaktiviteterna. Arbetet som marknadsassistent är varierande och dina arbetsuppgifter beror till stor del på vilken bransch du arbetar inom och vilken din arbetsgivare är.
Det är vanligt att marknadsassistenten arbetar med att skapa material för tryck och webb, vilket ställer höga krav på din förmåga att formulera målgruppsanpassade texter. Genom att ha ett öga för färg och bild kan du underlätta marknadsavdelningens arbete ytterligare och ta dig an nya och mer avancerade arbetsuppgifter.
Förslag på vidareutbildning för dig som marknadsassistent
Möjligheterna till vidareutbildning för marknadsassistenter är många. Det kan vara bra att exempelvis vässa dina kunskaper inom de olika Adobe-programmen, exempelvis Photoshop och Illustrator, eller bli ännu bättre på att formulera övertygande och lättförstådda texter. Som marknadsassistent är det viktigt att ha en god digital kompetens. Om du behöver fräscha upp din digitala kompetens finns en mängd olika utbildningar inom digital kommunikation och onlinemarknadsföring att välja bland.
Eftersom arbetet som marknadsassistent kan vara intensivt i perioder är det nödvändigt att du kan strukturera ditt arbete och hantera stress. Dessa kunskaper kan du få genom att läsa en utbildning inomstresshantering, minfulness eller personlig effektivitet.
För marknadsassistenter som siktar mot att bli marknadskoordinator eller marknadschef kan en ledarskapsutbildning vara lämplig. Du kan välja att antingen läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram eller en kortare kurs inom exempelvis coachande ledarskap. Eftersom marknadsassistentens arbete ofta genomförs i team kan det vara bra att även ha grundläggande kunskaper inom projektledning.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Har du väl bestämt dig för att du vill satsa på vidareutbildning är ett första steg att ta upp frågan med din närmaste chef. Inledningsvis bör du ta reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling kan denna innebära att din arbetsgivare står för utbildningskostnaden eller att du har möjlighet att ta ledigt från ditt arbete för att delta i utbildningen.
Fundera över vilken leveranstyp som passar dig, har du exempelvis möjlighet att vara borta ett par dagar från arbetet eller föredrar du att läsa en utbildning på distans. Kartlägg sedan dina egna kunskapsluckor och fundera över vilka områden du skulle kunna bli ännu bättre. Diskutera även frågan med dina kollegor, kanske har de deltagit i en utbildning som varit särskilt lärorik eller känner till någon utbildningsarrangör som de kan tipsa dig om.
Framtidsutsikter
Eftersom marknadsföringsbranschen förändras i snabb takt är det viktigt att du som marknadsassistent hänger med i den tekniska utvecklingen. Företag använder sig exempelvis av sociala medier i en högre utsträckning för att nå ut med sitt budskap idag, vilket ställer nya krav på dig som marknadsassistent. Att vidareutbildas i rollen som marknadsassistent kan du stärka din position på arbetsmarknaden.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö