Många tror att rekryterare endast genomför intervjuer, faktum är dock att en rekryterare har betydligt fler arbetsuppgifter än så och att anställningsprocessen börjar långt innan den sökande kommer in i bilden. Rekryterare arbetar bland annat med att genomföra en kravanalys för att ta reda på vad det är företaget verkligen behöver för att sedan publicera annonser och intervjua potentiella kandidater. Idag är det vanligt att rekryterare använder sig av personlighetstester för att göra en fördjupad personbedömning.
Förslag på utbildningar
Beroende på arbetsplatsens storlek kan rekryterarens arbetsuppgifter variera. Det är vanligt att stora arbetsplatser har en personalavdelning där de anställda har olika specialistområden medan rekryterare på mindre företag behöver ha en bredare kompetens.
Förslag på vidareutbildning för dig som rekryterare
Det är viktigt att du som rekryterare har goda kunskaper om den aktuella arbetsrättslagstiftningen. Arbetsrättslagstiftningen ändras över tid och det är därför nödvändigt att du som rekryterare hänger med när det kommer nyheter. Många rekryterings- och bemanningsföretag arbetar idag mot en särskild bransch. Om du arbetar som rekryterare på ett sådant företag är det extra viktigt att du känner till den bransch du arbetar mot för att lättare kunna hitta rätt kandidat.
Det blir allt vanligare att rekryterare arbetar med sociala medier, vanligtvis LinkedIn, för att hitta nya lämpliga kandidater. Det kan därför vara till din fördel om du läser en vidareutbildning inom sociala medier och hur de kan användas för att hitta kandidater och även för att publicera annonser. Arbetar du i en internationell miljö är det också bra att bättra på dina språkkunskaper, exempelvis genom att läsa en kurs i engelska eller affärsspråk.
Det är vanligt att rekryterare arbetar med personlighetstester, du som rekryterare kan välja att exempelvis lära dig mer om hur OPQ kan användas för att genomföra en personlighetsbedömning. Om du som rekryterare vill ta din karriär vidare och få en chefsroll finns det en mängd olika ledarskapsutbildningar som kan öka dina möjligheter.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Om du som rekryterare är intresserad av vidareutbildning kan ett första steg vara att lyfta frågan med din närmaste chef. Ta inledningsvis reda på om det finns en policy för kompetensutveckling på din arbetsplats. Om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling kan detta innebära att du exempelvis får möjlighet att vara ledig några dagar för att delta i en utbildning eller att din arbetsgivare står för utbildningens kostnad.
Fundera över vilken slags leveransmetod som passar dig bäst, har du möjlighet att vara borta från jobbet några dagar eller passar det bättre med en utbildning som genomförs på distans? Tänk på att en utbildning på distans sällan är lättare än en traditionell utbildning. Det krävs ofta mycket engagemang och att du avsätter tid för att kunna ta till dig kunskaperna från en distansutbildning. Om du är osäker på vilken slags utbildning som skulle gynna din karriär mest kan du fråga dina kollegor eller din chef om de har tips på utbildningar som skulle passa dig.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass bedöms konkurrensen för rekryterare som hård i hela landet både på fem och tio års sikt. Om du som rekryterare söker ett nytt arbete eller vill ta dig an mer avancerade arbetsuppgifter ökar dina möjligheter om du har lång erfarenhet och bred kompetens.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom HR, personal och mäklare
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö