Filtrera efter
Utbildningsform
Förhandlingsteknik
Plats
Visa alla filter
Visar 1-25 av 28 träffar
1
2
Annonser

Ämnen inom Förhandlingsteknik

Populära platser

Reportage inom Förhandlingsteknik

Mer om Utbildningar i förhandlingsteknik

Ordet förhandling leder ofta tankarna till stora affärer i arbetslivet. Men förhandlingar är något vi även använder oss av i vardagliga situationer. Vart ska vi åka på semester? Vilken bil ska vi köpa? Vad ska vi äta ikväll? Vi genomgår förhandlingsprocesser varje dag. På jobbet förhandlar vi även om vår lön. Den som har en utbildning i förhandling och förhandlingsteknik vet hur argumenten ska läggas upp.

Målet med nästan alla förhandlingar är att båda parter ska känna sig nöjda. Förhandlingen behöver både vara en väl förberedd och en väl genomförd process.

Känner sig någon lurad efter förhandlingen kan det vara svårt att göra affärer med den personen i framtiden. För att bli en framgångsrik förhandlare krävs det träning, självkännedom och kunskap om sin motpart.

Tips för en lyckad förhandlingsteknik

Grunden för en lyckad förhandling är förberedelse. Du måste inte bara kunna din produkt utan och innan utan även ta reda på vilka val den du förhandlar med har, i många fall din kund. Vilka konkurrenter finns, hur ser kundens situation ut, vad händer på det företaget just nu etc. Ju mer kunskap du har om motparten desto större är sannolikheten att du vet hur han eller hon kommer att agera i olika situationer.

Begränsa aldrig en förhandling till en punkt, då kan bara en av er vinna. Försök alltid få motparten att känna den ”vunnit” minst en av punkterna som ni har förhandlat om. Under förhandlingar förekommer det ett psykologiskt spel från båda parter. Med träning och erfarenhet kan man lära sig tyda detta spel och kontrollera sina egna känslor, tal och kroppsspråk och även påverka den man förhandlar med. Ett tips inför en förhandling är noga tänka igenom innan hur du vill att förhandlingen ska fortlöpa.
 

Mål med förhandlingsteknik

Ha klart för dig vad du vill uppnå innan förhandlingen. Säljer du tjänster eller produkter är försäljningen av dessa såklart i fokus, planera dock även in vilka kringtjänster som kan bli aktuella och se dem som delmål. Skapa resultatnivåer för varje mål – ett optimalt, ett godkänt samt ett dåligt resultat. Gör även en prioritering mellan de olika målen så att du vet vilka som är viktigast för dig. Då vet du vilka punkter motståndaren kan ”få” vinna.

Strategi/taktik för förhandlingsteknik

Strategin bestäms dels utifrån de mål du satt upp, dels hur du tror att motparten kommer att agera. Med rätt strategi kommer dina mål att uppfyllas. När du väljer taktik, ha målen i fokus, planera för hur du ska lägga upp din argumentation. Ska alla fördelar presenteras på en gång eller vill du överraska kunden med detaljerna?

Tänk på att grundbulten för ekonomisk framgång är att våga förhandla. Ingen annan än du kan ta tillvara dina intressen. Nästa gång du känner dig osäker inför att förhandla, fundera på om du verkligen vill stå tillbaka eller om du vill vara framgångsrik. Låt inte andras negativa tankar stå i vägen för din framgång.

Var så trevlig som möjligt i dina förhandlingar. Du kommer upptäcka att människor mycket hellre ger dig det du vill ha om de gillar dig. Gör det alltid till en vana att försöka skapa en positiv kontakt - gärna innan förhandlingen börjar. Det här är faktiskt en av de mest underskattade förhandlingsknepen.

Som förhandlare måste du använda din fantasirikedom och ge en riktigt bra och trovärdig förklaring. Ingen vill känna sig lurad eller behöva erkänna för en överordnad att de gjort ett nedköp i förhandlingen. Därför ska du ge din motpart argument som gör att de inför sig själva och sin chef kan acceptera och motivera det ni kommit fram till. Om du kan få dem att känna att de också gör en bra affär, då har du lyckats.

Ge inte upp för lätt. En inte lika bra förhandlare tar ett nej som ett nej och går vidare. En framgångsrik förhandlare hittar en ny vinkel för att fråga igen.

När förhandlingen är slut är det viktigt att du förlikas med resultatet av förhandlingen och går vidare. Om du inte är nöjd, fundera på vad det är du inte är nöjd med. Om missnöjet beror på att du inte fick allt som du förväntade dig trots att du gjorde ditt bästa ska du släppa det. Annars är risken stor att det skapar en känsla av nederlag som gör att du drar dig för att förhandla nästa gång. Känner du att du är missnöjd med din prestation, tänk efter vad du ska göra annorlunda till nästa gång. Se det inte som ett misslyckande utan en chans att lära sig till nästa gång.

Förutom att träna dig på att förhandla är ett bra sätt att utvecklas att gå en utbildning i förhandling. Du får då tillfälle att lära dig nya förhandlingstekniker tillsammans med förhandlingssugna kurskamrater.