Liberating Structures - Deepening
-
Göteborg
-
Öppen utbildning
-
Från 5 960 SEK
-
Flera starter (2)
Mer om Kurser i internkommunikation
Internkommunikation handlar om företags och organisationers kommunikation bland de egna cheferna och medarbetarna. Internkommunikationen görs via flera kanaler, exempelvis via intranätet och på möten. Allt fler företag skaffar även sociala verktyg inom organisationerna för att få medarbetarna att aktiv medverka i den interna dialogen. Så internkommunikationen handlar inte längre om information kommunicerad uppifrån ledningen och ned ut till den övriga organisationen, utan om kommunikation i alla led.
Värdeskapande internkommunikation
Ofta talar man om värdeskapande internkommunikation, för det kan finnas stora vinster med en effektiv intern dialog. Internkommunikationen kan främja kulturen på arbetsplatsen, är nödvändig för att kommunicera ut målen till medarbetarna så det vet vad som förväntas av dem i arbetet, och kan förenkla medarbetarnas i deras vardag. Detta kan i sin tur leda till effektivare arbete och ökad teamkänsla.
Framgångsrikt arbete med internkommunikation
Det kan vara bra att satsa på cheferna för att bygga en bra internkommunikation. Ett nytt intranät löser inte allt, även om det är en viktig kanal. Ett bra arbetssätt, tydlig kommunikation från cheferna och utarbetade rutiner är en god bas för att få internkommunikationen att fungera.
Storytelling
Med storytelling menas den typen av historier som skapar intresse och främjar en kultur och spridning av budskap. Storyteling kan användas såväl externt som internt. Ofta har en god storytelling bra extern viral spridning och kan vara varumärkesbyggande. Vid internkommunikation kan storytelling användas som ett effektivt verktyg för att bygga den interna gemenskapen, sprida kunskap och användas vid förändringsprocesser.