Vad är OneNote och varför ska du gå en OneNote-utbildning?
Vill du bli effektiv och strukturerad med dina anteckningar både privat och i ditt arbete? Då är OneNote något för dig. Verktyget hör till Microsoft Office-paketet men kan också installeras separat. OneNote fungerar som en digital anteckningsbok där du kan samla allt från information till anteckningar. Du kan sedan enkelt och snabbt hitta dom med effektiva sökfunktioner.
Du kan även arbeta tillsammans med andra i OneNote och dela dina anteckningsböcker. Fördelen med OneNote är att du kan integrera andra program som PowerPoint och Word. På det sättet får du ut mer av ditt Microsoft Office-paket. Du kommer även åt dina anteckningar på din mobila enhet vilket gör det enkelt att alltid ha dina anteckningar till hands, om det är på en dator eller mobil.
Vem borde gå en OneNote-kurs?
OneNote är för dig som vill öka din kontroll över din arbetssituation och minimera användandet av fysiska anteckningsblock, “kom ihåg”-lappar och andra analoga verktyg. Det är effektivt eftersom du kan samla anteckningar digitalt för dig själv eller för en hel grupp vilket underlättar både privat och i arbetet. OneNote gör dig mer effektiv och hjälper dig att hålla reda på scheman, anteckningar, aktiviteter och gruppinformation.
En utbildning i OneNote är bra att gå både för dig själv och dina arbetskollegor så ni kan hitta ett effektivt arbetssätt.
Avancerad eller grundläggande utbildning?
Det finns både avancerade och grundläggande utbildningar inom OneNote och du väljer själv vilken du tror kan passa dig. I en grundkurs behövs ingen förkunskap utan du får en introduktion kring OneNote och vilka möjligheter som finns med verktyget. Du kommer sedan att lära dig att skapa nya anteckningar, dela anteckningar och ta bort anteckningar. I grundutbildningen får du även lära dig att ändra färg, arbeta med sidor, avsnitt och hur du kan koppla samman OneNote med Outlook så att dina anteckningar även syns där. En viktig del i grundutbildningen är att lära sig det visuella, alltså text, bild och ljud.
På en avancerad utbildning får du lära dig ännu mer om verktyget och att kunna organisera och effektivisera dig själv. Du kommer att få information kring hur du kan integrera de andra Office-paketen som gör det enkelt för dig att arbeta mellan programmen med effektivt.
I alla utbildningar får du smarta tips och praktiska övningar som gör det lättare att lära sig verktyget.