Kursbeskrivning
Praktisk e-learning-kurs – ITIL® 4 Foundation (inkl certifiering)
De som vill certifiera sig
i ITIL 4 ® Foundation kan göra det även genom att köpa våra ackrediterade ITIL 4 e-learning paket bestående av:
- eLearning: Mycket praktiskt ITIL 4® Foundation online kurs
- 120 dagars tillgång till kursen; 24/7
- 8 lektioner (video inspelad av en ackrediterad lärare)
- Nedladdningsbara PDF-dokument med detaljerat innehåll (bilder, förklaringar) för varje lektion
- 2 officiella prov
- Övningar och lösningar
- ITIL 4® Foundation online prov & certifiering
- Fullt online support av en av våra ITIL experter
- On-line exam simulator
- Nu ingår även den officiella ITIL4-handboken som e-bok!
Vår ITIL 4 eLearning-kurs ger deltagarna en bra inblick i ITIL 4 Foundation. Kursen är skriven av våra egna duktiga föreläsare med stor erfarenhet inom den praktiska tillämpningen av ITIL Service Management.
ITIL 4®
ITIL 4 är utan tvekan det mest kända och framgångsrika ramverket för IT Service Management. ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) är en ITIL-certifiering som introducerar delegater till Service Value System (SVS) som beskriver hur alla komponenter och aktiviteter i organisationen arbetar tillsammans som ett system för att möjliggöra värdeskapande när tjänster tillhandahålls (vanligtvis IT-tjänster men inte begränsat till). ITIL SVS stöder många arbetssätt, såsom Agile, DevOps och Lean samt traditionell process- och projektledning, med en flexibel värdeorienterad operativ modell, slutligen en end-to-end-modell för skapande, leverans och kontinuerlig förbättring av teknikbaserade produkter och tjänster.
ITIL 4® utbildningsprogram
ITIL® Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) introducerar deltagarna till Service Value System (SVS) som beskriver hur alla komponenter och aktiviteter i organisationen fungerar tillsammans som ett system för att möjliggöra värdeskapande. ITIL SVS stödjer många arbetssätt, såsom Agile, DevOps och Lean samt traditionell process- och projektledning, med en flexibel värdeorienterad verksamhetsmodell.
Kursen ITIL Foundation (ITIL 4 Foundation Edition) ger deltagarna en omfattande introduktion till ITIL:s kärnkoncept. Den hjälper dig att förstå ITIL-principerna och visar hur de kan förbättra en individs arbete och organisationens arbete.
Kursöversikt ITIL 4 Foundation
ITIL 4 Foundation Level-kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras. Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, gruppdiskussioner, fallstudiebaserade aktiviteter och exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att du ska lyckas överföra ITIL 4 Foundation-certifieringen.
Kursens innehåll
Kursen inkluderar, men är inte begränsad till:
- Översikt över ITIL
- Service Management
- ITIL vägledande principer
- Servicevärdessystem
- ITIL praxis
Utbildningsmål
Deltagare som slutför denna kurs kommer att ha lärt sig:
- En översikt över verktyg och metoder, syfte och komponenter i ITIL, inklusive ITIL Service Lifecycle och Service Value System
- Nyckelbegreppen och värdet av IT-tjänstehantering för IT-tjänsteleverantörer och deras kunder
- Hur ITIL:s vägledande principer kan hjälpa organisationer att införa och anpassa service management
- Aktiviteterna i värdekedjan för tjänster och hur de är sammankopplade
- Syfte och nyckelbegrepp för 18 ITIL-rutiner och de 7 grundläggande rutinerna
- Hur ITIL:s ramverk för bästa praxis används för att öka effektiviteten och den övergripande kvaliteten på IT-relaterade tjänster, oavsett organisationens storlek, struktur eller bransch
- Hur man blir en ITIL-expert genom att förstå den nya certifieringsvägen inklusive ITIL Managing Professional (MP) och ITIL Strategic Leader (SL)
Innehål
Viktiga begrepp inom Service Management och ITIL
- Definiera värde och dess relation till intressenter
- Servicerelationer och gemensamt värdeskapande
- Förståelse av serviceerbjudanden och produkter
- Balansera resultat, värde, kostnader och risker
- De 4 aspekterna av Service Management
- Organisations and People
- Information and Technology
- Partners and Suppliers
- Value Streams and Processes
ITIL:s vägledande principer
- Introduktion till de vägledande principerna
- Förstå och tillämpa var och en av de 7 vägledande principerna
ITIL:s praxis för Service Management
- Introduktion till de 3 områdena för praxis
- Viktiga 'practices' i ITIL
- Incident Management
- Problem Management
- Change Control
- Service Request Management
- Service Level Management
- Service Desk
- Continual Improvement - Översikt över andra metoder i ITIL
ITIL:s system för Service Value System (SVS)
- Förståelse av rollen för Service Value System
- Element i ITIL:s SVS
- Guiding Principles
- Governance
- Service Value Chain
- Practices
- Continual Improvement - Service Value Chain
- Förstå elementen i värdekedjan för tjänster
- Metoder och deras roll i värdekedjan för tjänster
- Använda tjänstevärdekedjan för att identifiera och kartlägga värdeströmmar
"Just klarat min ITIL Foundation examen. Med ett bra betyg! Jag är så glad!
Tack AVC, ni är bäst! " Karin Ericsson
Vem riktar sig kursen till?
- Personer som är i början av sin resa inom service management
ITSM-chefer och blivande ITSM-chefer - Personer som arbetar inom andra delar av "IT" (digital, produkt, utveckling) med starka kopplingar till tjänsteleverans
- Befintliga innehavare av ITIL-kvalifikationer som vill uppdatera sina kunskaper
Examen och certifiering: Online!
Examen kommer att tas online vilket ger dig det bekväma valet att skriva examen hemma eller på kontoret. Vad vi behöver är en dator med internet för examen och webbkamera (ProctoU). Examen ingår i detta ITIL 4 eLearning-paket.
ITIL 4® Foundation Examen
- 1 timme (Du får extra om du inte har engelska som modersmål)
- 40 frågor; flervalsfrågor
- 65% rätt krävs för godkänt
- Bok är ej tillåten vid provtillfället
- När du klarat examen kommer du att få ett
ITIL 4® Foundation certifikat från Peoplecert.
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Mycket bra alternativ när man inte har tid med klassrumsutbildning. Mycket tydlig, trevlig, praktisk och lätt att använda. Den här kursen hjälpte mig mycket! Tack!
Jag tog kursen ITIL Foundations med AVC. Kursinnehållet var tydligt och lätt att förstå. Den visuella aspekten var också mycket bra. Innehållet presenterades med precis tillräck...
Adding Value Consulting (AVC) är en ledande ATO (Accredited Training Organization). Vi har introducerat ett stort antal 'Best Practice'-metoder i Skandinavien. Vi är experter inom utbildning och certifiering. Under åren har AVC förvärvat omfattande kunskap om olika ledningsmetoder, relevant praxis...
Läs mer om Adding Value Consulting AB och visa alla utbildningar.
Jag lärde mig en hel av utbildningen så den kommer jag definitvt att rekommendera andra. 😃