Kursbeskrivning
ITIL 4® Foundation kurs & certifiering
Lär dig hur du effektivt hanterar dina IT-resurser
Kurs för dig som behöver en grundläggande förståelse för ITIL 4®.
Denna utbildning täcker hela kursplanen för ITIL 4® och förbereder dig inför Foundation certifieringen för ITIL 4®.
Under kursen kommer du få en förståelse för ITIL 4® Service lifecycle centrala delar, inklusive sambanden mellan livscykelns etapper, vilka processer som använda samt dess bidrag till praxis för hanteringar av IT-tjänster.
ITIL 4® Foundation kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras.
ITIL 4 är utformad för att erbjuda en smidig övergång från organisations nuvarande arbetssätt till ett mer modernt, flexibelt och effektivt tillvägagångssätt. ITIL 4 hjälper organisationer att anpassa sitt arbetssätt till den moderna digitala världen. Det lägger stor vikt vid att arbeta Agilt och vikten av att arbeta tillsammans.
ITIL 4® utbildningsprogram
ITIL 4 gör det möjligt för IT-team att fortsätta sin viktiga roll i modern affärsstrategi. Den expanderar tidigare versioner, stödjer befintliga investeringar i ITIL 4, och tillhandahåller en full service digital driftmodell för leverans och drift av tekniskt aktiverade produkter och tjänster. Det betyder att ITIL 4 stöder nya teknologier, som robotik och AI, genom att erbjuda mer praktiskt och flexibelt stöd när tekniken utvecklas.
Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, fallstudier och praktiska exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att klara ITIL 4 Foundation-certifieringen.
Kursöversikt ITIL4
ITIL 4 Foundation Level-kursen ger deltagare en omfattande introduktion till grundläggande begrepp inom ITIL 4. Det hjälper dig att förstå principerna för ITIL 4 och visar hur individens arbete och organisationens arbete kan förbättras. Med hjälp av ITIL 4-begreppen och terminologin, gruppdiskussioner, fallstudiebaserade aktiviteter och exempel som ingår i kursen kommer du att förvärva kunskaper och färdigheter för att du ska lyckas överföra ITIL 4 Foundation-certifieringen.
Kursinnehåll
Introduktion till kursen
- Introduktion till IT Service Management i den moderna världen
- Introduktion till ITIL 4
- Detaljer för ITIL 4-examen
Service Management: Key Concepts
- Value and Value Co-Creation
- Value: Service, Products, and Resources
- Service Relationships
- Value: Outcomes, Costs, and Risks
The Guiding Principles
- The Seven Guiding Principles
- Applying the Guiding Principles
The Four Dimensions of Service Management
- Organizations och People
- Information och Technology
- Partners och Suppliers
- Value Streams och Processes
- External Factors och Pestle Model
Service Value System
- Overview of Service Value System
- Overview of the Service Value Chain
Continual Improvement
- Introduction to Continual Improvement
- The Continual Improvement Model
- Relationship between Continual Improvement and Guiding Principles
Overview of ITIL Practices
- Purpose of ITIL Practices
- The Continual Improvement Practice
- The Change Control Practice
- The Incident Management Practice
- The Problem Management Practice
- The Service Request Management Practice
- The Service Desk Practice
- The Service Level Management Practice
Utbildningsmål
I slutet av kursen kommer du att:
- Förstå nyckelbegreppen inom ITIL servicehantering
- Förstå hur ITIL-principer kan hjälpa organisationer att anta och anpassa ITIL-servicehantering
- Förstå de fyra dimensionerna av ITIL servicehantering
- Förstå syftet och komponenterna i ITIL-tjänstens värdesystem, och aktiviteterna i servicevärdekedjan samt hur de ansluter
- Förstå nyckelbegreppen för kontinuerlig förbättring
Vad ingår?
Detta är en intensiv två dagars kurs som inkluderar:
- Allt kursmaterial
- Kostnaden för ITIL 4 Foundation prov (tentamen avläggs online)
- Luncher och fika
"Just klarat min ITIL Foundation examen. Med ett bra betyg! Jag är så glad! Tack AVC, ni är bäst! " Karin Ericsson
ITIL 4® Foundation Examen
- 1 timme
- 40 frågor
- Flervalsfrågor
- 65% rätt krävs för godkänt
- Bok är ej tillåten vid provtillfället
- När du klarat examen kommer du att få ett ITIL 4 ® Foundation certifikat från Peoplecert.
Målgrupp
- Leverantörer av IT-tjänster
- IT-chefer och managers
- CIOs
- Service Management konsulter
- Du som behöver en grundläggande förståelse för ITIL ®:s ramverk
- Du som behöver en grundläggande förståelse av tillämpningen av ITIL ® för att förbättra kvaliteten av hanteringen av IT-tjänster i en organisation
Observera att kurserna kan vara på svenska eller engelska. Det finns inga svenska prov eller material tillgängliga för denna utbildning och officiella certifiering.
Förkunskaper
Det är önskvärt men inte nödvändigt att du har viss erfarenhet av att arbeta med IT-tjänster. I god tid innan kursstart kommer du att få kursförberedande material, som vi förväntar oss att du läser före kursstart.
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,9
Mycket duktig och trevlig utbildare. Bra kursinnehåll som hjälpte mig med all kunskap och att klara min examen :)
Jag kan starkt rekommendera den här kursen. Mycket bra utbildare, trevlig och intressant, tydligt material, etc. Jag har lärt mig massor!
Adding Value Consulting (AVC) är en ledande ATO (Accredited Training Organization). Vi har introducerat ett stort antal 'Best Practice'-metoder i Skandinavien. Vi är experter inom utbildning och certifiering. Under åren har AVC förvärvat omfattande kunskap om olika ledningsmetoder, relevant praxis...
Läs mer om Adding Value Consulting AB och visa alla utbildningar.
Utbildningen med Josef var mycket bra och gav mig ett bredare perspektiv, så det gav definitivt ett värde för mig att genomföra den.
Jag har påtalat för mina chefer att den här...