Kursbeskrivning
På den här kursen lär du dig grunderna tillITIL® 4 Specialist Create, Deliver and Support. Kursen fokuserar på integration av olika värdeströmmar och aktiviteter för att skapa, leverera och supporta produkter och tjänster samtidigt som det täcker praxis, metoder och verktyg för hantering av detta. Kursen täcker kundensverksamhet, tjänsteleverantörens och leverantörens roll i hantering och support av tjänster. Kursen beskriver även hur aktiviteterna design, bygg och test för utveckling av produkter och tjänster sker genom värdeströmar och med stöd av service value chain activities.
Kursen täcker även mätning av tjänsteprestanda och ger en förståelse för olika intressenters perspektiv av tjänstekvalitet och förbättringsmetoder.
Create, Deliver and Support beskriver hur organisationer kan fortsätta leverera innovativa och tillförlitliga tjänster till sina kunder på en allt mer konkurrenskraftig marknad.
Förkunskaper
För att kunna tillgodogöra sig kursen, bör deltagaren ha gått ITIL Foundation eller ha motsvarande kunskap.
CertifieringCertifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs.Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället.Certifieringen är på engelska.
OBS!För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL 4 Foundation certifikat.
Kommande kursstarter
Varför välja BiTA Service Management?
Bli certifierad
Utbildningar för just din roll
Lärare med praktisk erfarenhet
Målgrupp
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som skapar och/eller hanterar driften och supporten av digitala produkter och tjänster eller som bidrar till ovanstående. Kursen vänder sig även till dig som arbetar i nära samarbete med leverantörer som också har en viktig roll i att skapa, leverera och supportera tjänster. Det är här vi formar hur dagliga arbetet ska hanteras men också hur framtida tjänster ska utvecklas.
Följande jobbtitlar förväntas dra särskilt nytta av denna modul: IT Driftchef, Availability Manager (Tillgänglighetsansvarig), Service Desk Manager, Service Manager (Tjänsteansvarig), IT Arkitekter, IT Säkerhetsansvarig, Driftsupport, UX/UI Utvecklare, Development Manager (IT Utvecklingsansvarig), Applikationsutvecklare, IT Testpersonal, Driftingenjör, Produktägare samt Produkt Managers, Business Relationship Manager/Kundansvarig.
Kursinnehåll
Innehåll
- Planera och bygga värdeström
- Olika typer av organisationsformer
- Gruppers förmågor, roller och kompetenser och olika gruppkulturer
- Att arbeta med ett kundorienterat fokus
- Resursplanering
- Resultatbaserad mätning och rapportering
- Skapa kultur för ständiga förbättringar
- Hur praxis bidrar till Create, Deliver and Support (CDS)
- Hur leverantörer bidrar till CDS
- Hur service integration bidrar och hanteras
Upplägg
Målsättning
Efter genomgången utbildning kommer deltagaren att ha erhållit kunskap om:
- Att skapa, leverera och supportera tjänster
- Att ha förståelse för hur man planerar och skapar värdeström (service value stream) för att kunna skapa, leverera och supportera tjänster
- Hur ITILs praxis för tjänstehantering och teknisk plattformshantering stödjer förmågan till att skapa och leverera samt supportera de tjänster som efterfrågas.
- Begrepp, principer och metoder för att skapa, leverera och supportera tjänster
Språk
Alla begrepp beskrivs med engelsk terminologi. Kursmaterialet, alla bilder som visas, liksom certifieringen är på engelska. Kursledaren pratar svenska.
Kursmaterial
Kursmaterialet är digitalt
Investering
22 700 kr ex moms.
Certifieringsvoucher och ITIL 4 e-book ingår i kurspriset.
Tid: 09.00 - 17.00
Kursmaterialet är på engelska
Läraren pratar svenska
Acknowledgements
Accredited ITIL® 4 Specialist-Create, Deliver & Support training is provided by BiTA Service Management AB, accredited by PEOPLECERT.
ITIL® is a registered trademark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.
Intresseanmälan
BiTA Academy - vårt bidrag till positiv förändring och snabb nytta
Vi befinner oss i en tid då kompetensbehovet och förflyttning av organisationer är beroende av verksamheters förmåga att anpassa sig och utveckla sin kompetens. Ytterst handlar det om att kunna skapa kundnytta och samtidigt effektivisera och anpassa organisationen i en...
Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.