Kursbeskrivning
Välkommen till en utbildning som ger dig ett helhetsperspektiv på kravhantering – från att fånga intressenternas behov till att prioritera, designa, beskriva, utveckla och förvalta lösningar. Som deltagare får du full koll på hela kravhanteringsprocessen och konkret kunskap om de verktyg, arbetssätt och tekniker som är avgörande för att lyckas med effektiv kravhantering. Utbildningen blandar teori med praktiska tips och övningar som du kan använda i ditt dagliga arbete.
Du lär dig
- Hela kravhanteringsprocessen – från insamling till förvaltning
- De mest användbara teknikerna i kravhanterarens verktygslåda
- Hur du fastställer målgrupp och övergripande krav
- Hur du planerar och genomför granskning av krav
- Vilka verktyg som kan underlätta arbetet
- Vikten och metoderna bakom att arbeta iterativt / agilt
Målgrupp och förkunskaper
Utbildningen är perfekt för dig som ska arbeta med att ställa krav eller tolka krav som någon annan har ställt. Exempelvis kanske du jobbar som produktägare, kravledare, systemförvaltare, krav- och systemanalytiker, beställare, verksamhetsspecialist, testledare, testare, projektledare eller systemutvecklare.
Inga särskilda förkunskaper krävs.
Om du deltar i klassrum behöver du ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg, du behöver då kunna nå det via din dator.
Detaljerad information
Översikt kravhantering
- Användbara modeller för kravhantering
- Koncept och begrepp
- Behov och lösning
- Löpande kravarbete i agila sammanhang
- Kravarbete i mer uppstyrda sammanhang
- Vem? Vad? Varför? och user stories
Tekniker för att samla in krav
- Intressentanalys
- Funktionella och icke-funktionella krav
- Underförstådda behov och sensationella krav
- Utmaningar med att fånga upp intressenternas behov
- Att blanda tekniker för insamling – exempelvis workshops, intervjuer, enkäter och prototyper
Tekniker för prioritering
- Samarbete mellan olika intressenter för att prioritera kraven
- Olika skalor för prioritering
- Visualisering av nytta i förhållande till kostnad
- Olika tekniker för tidsuppskattning
Kommunikation och dokumentation av krav
- Kravhantering är kommunikation
- Tekniker för kommunikation
- Detaljering av krav
- Olika sätt att dokumentera krav
- Modern användning av user stories – fördelar och fallgropar
Agil granskning och hantering av ändringar
- Vad ska man granska?
- Olika sätt att granska beroende på prioritet
- Snabbgranskning
- Checklistor vid granskning
- Kravhantering är en upptäcktsresa
- Olika sätt att fånga upp och hantera ändringar på intressenternas behov
Verktyg inom kravhantering
- Dokumentation av krav
- Hantering av kopplingar mellan krav
- Hantering av kopplingar till testunderlag
- AI
- Enkäter
- Prototyper
Avslutning
- Sammanfattning av kursen
- Tips om vidareutveckling på olika sätt
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Vi vill göra skillnad i världen
Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....