Kursbeskrivning
Vad är en konflikt och hur hanterar jag den?
Konflikter är oundvikliga. De är en del av alla relationer – både på jobbet och hemma. Där det finns människor, kommer konflikter sannolikt att uppstå. Thomas Jordan, PhD och forskare, definierar konflikt på följande sätt:
”En konflikt uppstår när en eller flera parter har önskningar som de inte är villiga att släppa och känner att någon annan hindrar dem från att tillfredsställa dessa önskningar.”
Konflikter är också tidskrävande och kan vara kostsamma för både individer och företag. När konflikter lämnas olösta kan de resultera i sjukfrånvaro, omplaceringar eller till och med uppsägningar. Därför är konflikthanteringsträning ett sätt att minimera eskalerande konflikter och därigenom spara både individer och företag mycket tid och pengar.
Det enklaste sättet att hantera en konflikt är i början innan den eskalerar. Det finns också sätt att eliminera risken för att vissa konflikter uppstår från början. Denna utbildning är utformad för att hjälpa dig som ledare att arbeta proaktivt med konflikter och att känna dig tryggare och mer bekväm med att hantera konflikter i ett tidigt skede.
Vi kommer att förse dig med verktyg för att bättre förstå de faktorer som bidrar till konflikter, och deras inverkan på de inblandade parterna. Detta kommer att sätta dig i en bättre position att ingripa tidigare i konfliktsituationer och ge dig kunskapen om hur du använder effektiva strategier när du gör det.
Kommande kursstarter
Varför välja Global Leadership i Sverige AB?
Arbetar internationellt
Bli diplomerad
Kursledare med praktisk erfarenhet
Målgrupp
Denna utbildningen passar dig som leder eller är del av ett team i din vardag.
Utbildningen finns tillgänglig på engelska och heter då Solving Conflicts.
Kursinnehåll
Vad får du som utbildningsdeltagare?
- Förståelse för konflikter: Deltagaren lär sig att förstå och identifiera faktorer som bidrar till konflikter och deras påverkan på de involverade parterna.
- Verktyg för konflikthantering: Får tillgång till verktyg och strategier för att hantera och lösa konflikter på ett effektivt sätt, särskilt innan de eskalerar.
- Insikt i konfliktens dynamik: Förståelse för modeller kring hur konflikter kan utvecklas genom olika faser.
- Förmåga att skapa en hälsosam konfliktkultur: Lär sig hur man bygger en kultur där hälsosamma konflikter främjar projektframsteg och kvalitet.
- Övning i medling: Praktisk träning i medling med hjälp av vetenskapliga modeller, för att effektivt kunna agera som medlare i konflikter.
- Byggande av förtroende och psykologisk trygghet: Kunskap om hur man skapar en miljö av psykologisk säkerhet och tillit inom teamet, vilket leder till ökad prestation och samarbete.
- Förbättring av lyssnandeförmåga: Utvecklar förmågan att lyssna aktivt och konstruktivt, vilket är avgörande för att hantera och lösa konflikter.
- Utveckling av ledarskapsförmågor: Deltagaren blir bättre förberedd att agera proaktivt som ledare i konfliktsituationer och att förebygga framtida konflikter.
Tid & plats
Längd 2 dagar
Tid 9-17
Start 17 mars
Var? Göteborg, World Trade Center
Datum 2025: 17-18 mars
Kursledare
Johanna Ottosson
Johanna har haft chefsbefattningar sedan 1998 inom olika branscher. Sedan 2007 har hon hållit ledarskapsutbildningar och NLP-utbildningar(Neuro Linguistic Programming) och har coachat chefer och medarbetare. Hon har även föreläst inom olika ämnen, bland annat motivation, konflikthantering, självledarskap och förändringsledning. Johanna startade sitt första företag som konsult 2007 och är medgrundare och ägare till Global Leadership.
Certifieringar: IDI, Four Rooms of Change, NLP Trainer, Coach, MBTI step 1
Intresseanmälan
Global Leadership
Med över 25 års erfarenhet som både ledare och utbildare. Världen blir allt mer global och företagen följer i samma riktning. Samhället förändras och globaliseringen är här. Men förändringar kan ofta resultera i nya utmaningar för ett företag och dess...
Läs mer om Global Leadership i Sverige AB och visa alla utbildningar.