Kursbeskrivning
AVANCERA SOM MARKNADSFÖRARE
Martech & Demand Generation ger förutsättningarna att utveckla och förädla en data- och insiktsdriven marknadskommunikation där personaliserad kommunikation krävs för att möta digitala transformationen. Utbildningen stärker yrkeskompetens inom digital marknadsföring med fördjupade färdigheter i Martech & Demand Generation.
Marketing Technology (Martech) är idag en etablerad affärsstrategi som ritat om hela marknadsföringslandskapet på några få år. Martech har helt förändrat hur företag jobbar med kundupplevelse, kundinsikter, digital och datadriven affärsutveckling och digital transformation.
Martech har drivit fram smartare strategier för hållbar tillväxt och för att bygga starka kundrelationer.Demand generation (DG) är en marknadsföringsstrategi som går ut på att öka medvetenheten om och skapa en ökad efterfrågan kring företagen och dess produkter och/eller tjänster. Innehållet utgör själva grunden för detta tillvägagångssätt.
Tillsammans har dessa genererat ett stort behov av både strategisk och operativ kompetens inom Martech och Demand Generation – kompetens som du får via denna utbildning. Den vändersig till dig som behöver kompetenspåfyllnad för att ta steget från digital marknadsföring till datadriven och personaliserad marknadsföring.
Kursinnehåll
Relationship & Business
- Relationship & business
- Marketing & sales inom organisationen
- Marketing & sales alignment
- Inbound Marketing - lyssna och förstå kunden, mötas på kundens villkor, värdeskapande genom innehåll, långsiktiga och skalbara kundrelationer, etc.
- Inbound Marketing - metodik och process; attrahera, konvertera, värma/stänga, glädja/kontakta
- Customer (experience) journey mapping – kundpersonas, kundhändelser/kundinteraktioner, kanalval & touchpoints, kundupplevelse, nyckeltal/KPI, etc.
- Customer relationship management (CRM)
- E-postmarknadsföring
- Kanalval och personalisering
- Marknadsföring och annonsering
- Technology
- Marketing automation – teknik och plattformar, Hubspot (Pardot/Active Campaign och Mailchimp)
- Customer relationship management (CRM),Hubspot (Braze, Salesforce, Pipedrive)
- Campaigns - relationship, business & thechnology
- Marketing automation – kampanjer och automatisering
- Kanalövergripande kampanjer, formulär och leads, automatiserade flöden, salesfunnels B2B och B2C, Lead management
- Analys och uppföljning - kampanjanalys, Customer Acquisition Cost (CAC), Return on investment (ROI), etc.
FLEXIBELT UPPLÄGG
Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
- Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
- Minst två års yrkeserfarenhetpå heltid (deltid omräknas till heltid) inom digital marknadsföring.
Dokument och filer som behövs i din ansökan:
- Gymnasiebetyg
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Intresseanmälan
Hitta din korta YH utbildning på IHM Yrkeshögskola!
När du läser en kort YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och driva innovation. Vill du vara med och forma...