Kursbeskrivning
LÄR DIG NAVIGERA RÄTT I MEDIELANDSKAPET
Kursen rustar dig med de kunskaper och färdigheter som krävs för att navigera i det alltmer komplexa och dynamiska medielandskapet.
Med ökande digital konsumtion och fortsatt värde i traditionella medier ökar betydelsen av att balansera investeringar mellan digitala och traditionella kanaler.
Då marknadsföringen blir alltmer datadriven blir förmågan att analysera kampanjprestanda över olika kanaler avgörande för att optimera strategier och budgetfördelningar. AI:s snabba framsteg påverkar samtidigt hur marknadsföringskampanjer utformas och genomförs.
Denna utveckling genererar en ökad efterfrågan på marknadsföringsprofessionella som kan utveckla marknadskommunikation i hela medielandskapetoch nyttja data i beslut.
Kursen vänder sig till dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation, ochrustar dig med de kunskaper och färdigheter som krävs för att navigera i det alltmer komplexa och dynamiska medielandskapet. Att bedriva marknadskommunikation över uppkopplade och icke-uppkopplade medier kräver en tvärfunktionell kompetens inom data, målgrupper, kundbeteende, mediekanaler, personalisering och automation och numera även inom AI.
DET HÄR ÄR EN KORT YH-KURS
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.
Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.
Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan.
Så ansöker du
För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet.
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Minst två års yrkeserfarenhet inom marknadsföring eller kommunikation.
Kursinnehåll
40 poäng
- Medielandskapet - kanaler, egenskaper, målsättning, trafikströmmar,etc.
- Data och målgrupper inommixed media,1a och 3e-part, egen vs köpt,etc.
- Målgrupper i olika/över medier
- Målgruppsbyggande
- GDPR
- Data inom kundresan mixed media
- Attribution o Multi-channel funnels
- Datadriven marknadsföring
- Datadriven medieplanering
- Målsättning, nyckeltal och målsättning vs marknadsstrategi o mål och nyckeltal/KPI
- Prestationsstödjande strategier och taktiker o affärsmål till mätbara resultatmål och nyckeltal
- Medieplanering och Kampanjprocessen, målsättning och budgetering
- Målgrupper, media, optimering och brus
- Köpsätt, förhandling, prissättning och timing
- Mediekanaler, budgetfördelning och prestation i olika kanaler
- Arbetsprocessen - projekthantering, arbetssätt, roller, verktyg,etc
- Tidplaneringoch prioritering
- Kravspecifikation & brief o införsäljning och argumentation, rapportering och presentation
- Konvertering o Marketing funnel–upper/middle/lower konvertering.
Användarflöden -path & funnel, multi-channel, attribution,annonserings- och marknadsföringsdata,etc. - AI inom konvertering & optimering
- Kanalval och strategi
- Sök
- Social och annonsering
- TV, CTV, online video, display,etc
- OOH och DOOH
- Digital audio
UPPLÄGG
- Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
- Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
- Digitalt studiematerial
- Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
- Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
- Eventuellt tillkommer kurslitteratur
Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs.
Investering
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Examen, diplom m.m.
Kursen ger dig såväl den breda som den djupa kompetens som är nödvändig för att effektivt planera och genomföra kampanjer över mixed media-kanaler.
Du kommer att få förståelse för hur olika mediekanaler fungerar individuellt men även hur de integreras för att skapa sammanhängande och effektiva kampanjer som engagerar målgrupper över olika plattformar.
Kursen ger dig även kunskap och verktyg att använda och dra nytta av AI och datadriven teknik i medieplanering. Vidare får du en ökad medvetenhet och kunskap om dataskydd, integritet och GDPR, vilket är särskilt relevant i en tid där dataskydd blir alltmer centralt.
Målet är att du efter utbildningen ska kunna ansvara för och utveckla marknadskommunikation, såsom medieplanering och marknadsföringskampanjer, i hela medielandskapet.
Intresseanmälan
Hitta din korta YH utbildning på IHM Yrkeshögskola!
När du läser en kort YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och driva innovation. Vill du vara med och forma...