Kursbeskrivning
EQ – vikten av emotionell intelligens
Är emotionell intelligens en nödvändig ledarskapsförmåga?
Efter begreppets tillblivelse inom det psykologiska vetenskapsfältet tog det nästan ett decennium innan författaren och vetenskapsjournalisten Daniel Goleman hade etablerat en förståelse för vikten av EQ inom ramen för ledarskap i en organisatorisk kontext. I en artikel – “What Makes a Leader” – i Harvard Business Review, 1998, hävdar Goleman otvetydigt betydelsen av EQ:
För att tydliggöra innebörden av EQ, beskriver Goleman fem komponenter som möjliggör för individer att uppmärksamma, skapa kontakt med och lära av sina egna och andras känslomässiga tillstånd:
- Självmedvetenhet
- Självledarskap (självstyrning)
- Motivation (i betydelsen, en passion som går bortom pengar och status)
- Empati
- Social färdighet (i betydelsen skicklighet att skapa och vidmakthålla relationer och nätverk)
Kursmål
Att verkligen förstå vad EQ och dess olika komponenter innebär
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen passar både nya och gamla chefer och ledare
Kursledare
Christina Haugsöen
Christina har arbetat med ledarskap och affärsutveckling i mer än 20 år. Hon är utbildad i statsvetenskap, beteendevetenskap och pedagogik och arbetar tillsammans med ledare och ledningsgrupper för att skapa effektivitet och trivsel på arbetsplatser.
Målet för Christina är att hjälpa ledare att bli trygga i sitt ledarskap, att få en gedigen verktygslåda att välja ifrån. Ledare som vet och förstår mekanismerna runt sin egen och andras stilar och som kan leda sig själv och andra skapar förutsättningar för framgång på alla plan.
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...