Kursbeskrivning
En utbildning för dig som vill leda ett framgångsrikt säljteam
Säljchefsutbildning med fokus på såväl operativt som strategiskt ledarskap där du får ta del av faktabaserad kunskap om de mest centrala faktorerna för att skapa en högpresterande säljorganisation inom B2B och får självförtroende och mod att våga fatta strategiska beslut och vägval i ditt jobb med säljledning så att du kan bygga bra resultat och nå dina mål.
Du genomför utbildningen när och var som det passar dig och får verktyg och metoder för att stärka din kompetens inom strategisk säljledning och försäljning.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Alla som är, eller har som ambition bli ledare och som vill utveckla sin strategiska och operativa affärsmässiga förmåga inom säljledning, ledarskap och försäljning för att nå ökad tillväxt och lönsamhet i B2B-företag, till exempel:
Försäljningsdirektör • Försäljningschef • Chief Sales Officer • Marknadsdirektör • Marknadschef • Chief Marketing Officer • Commercial Director • Chief Revenue Officer • VD • Affärsområdeschef • Personalchef • Säljledare
Upplägg
Du genomför korta micro learning-pass med omväxlande träning och blandad pedagogik som inkluderar allt från kortare filmer, interaktiva övningar och inspirerande läsning. Med kunskapstester får du möjlighet att reflektera över dina nyvunna kunskaper.
Kursen består av 12 moduler fördelat på fyra övergripande block. Genomsnittstid för våra deltagare är 14h nedlagd tid i portalen. Även om du tar del av vårt fördjupningsmaterial kan du klara av kursen på mindre än 24h!
Kundförståelse
Avsnitten ”Behovet av forskning & fakta”, ”Sales Excellence-modellen” och ”Köplogikmodellen”
Säljstrategi
Avsnitten ”Säljstrategi”, ”Segmentering” och ”Kvalificering”
Säljprocess- och styrning
Avsnitten ”Organisering”, ”Köp- och säljprocessen” och ”KPI:er och nyckeltal”
Säljledarskap
Avsnitten ”Affärscoachning”, ”Motivation och drivkrafter” och ”Incitament och belöningsmodeller”
Investering
6995 ex moms
Kursledare
Henrik Larsson-Broman, grundare till Mercuri International (f.d) ProSales Institute, är en av Sveriges mest engagerande utbildare och föreläsare inom ledning och strategier inom försäljning och marknadsföring. Han anlitas av företag som ABB, Canon, Microsoft, Telenor, Dustin och Scania. Med tusentals timmar av forskning, observationer och spaning, levererar han faktabaserad kunskap om hur man skapar framgångsrika säljorganisationer. Hans senaste bok "Supertrenderna" är uppskattad läsning både bland sälj- och marknadschefer.
Varför välja Mercuri International Sverige AB?
Arbetar internationellt
Eftertraktad utbildning
Topprankad
Examen, diplom m.m.
När du har tagit del av alla moduler och lyckats med kunskapstesten, får du ett certifikat som kvitto på dina kunskaper. Du kan ladda ner certifikatet som pdf och länka det med en badge till ditt LinkedIn-konto.
Om oss
Mercuri International erbjuder faktabaserad kunskap om de mest centrala faktorerna för att skapa en högpresterande säljorganisation inom B2B och gör det varje år möjligt för företag i över 50 länder att bli mer effektiva när det kommer till försäljning och ledarskap. Med oss får du tillgång till den senaste forskningen, smarta verktyg och personlig rådgivning av våra experter. Vi arbetar såväl lokalt som globalt och erbjuder våra kunder både kundanpassade lösningar och branschexpertis. Vi låter resultat växa genom människor och ger er de verktyg och processer som krävs för att ni ska kunna tackla era försäljningsutmaningar.
Kursinnehåll
DU KOMMER ATT LÄRA DIG
- Metoder och modeller för att kunna skapa nya arbetssätt i organisationen
- Grund för strategier och handlingsplaner du behöver inför nästa år
- Faktabaserad kunskap om de mest centrala faktorerna för att skapa en högpresterande säljorganisation inom B2B
- Självförtroende och mod att våga fatta strategiska beslut, vägval och resultat
EN UTBILDNING MED FOKUS PÅ
Strategiskt ledarskap
- Vilka är byggstenarna i en framgångsrik sälj- och marknadsfunktion? Du får en heltäckande forskningsbaserad säljmodell.
- Vad är en säljstrategi och vilka delar bör finnas med i en strategisk säljplan?
- Hur analyserar du kundernas köpbeteenden? Matcha dina kunders köplogiker med rätt säljlogik.
- Vilka typaffärer gäller för just din verksamhet? Säkerställ att ni använder rätt framgångsfaktorer!
- Segmenteringsmodell och kvalificering – vilka kunder ska ni prioritera och varför?
- Så organiserar du din försäljning – vikten av att ha rätt roller, ansvar och funktioner.
Operativt ledarskap
- Styr försäljningen på rätt sätt – styrmodeller för olika affärer
- Hur sätter man upp KPI:er och nyckeltal för olika typer av affärer som driver försäljningen åt rätt håll?
- Vad kännetecknar framgångsrika säljare i olika affärer?
- Att leda och styra medarbetarnas på beteenden snarare än resultat
- Hur styr, leder och coachar vi säljare mot ökad kundvärdesorientering?
- Hur skapas motivation och vad kan vi göra åt det?
- Hur kan du kartlägga vilka drivkrafter som är centrala för din personal?
- Vilka incitament och belöningsmodeller bör användas för olika affärer, roller och drivkrafter?
Tid & plats
Kursen är en onlineutbildning.
Erbjudande
Det finns flera fördelar med att vara flera deltagare från samma företag. Fler blir insatta och tillsammans kan ni skapa samsyn om framtida satsningar och investeringar. Kontakta oss - vi erbjuder olika grupprabatter beroende på gruppens storlek.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,8
Utbildningen överträffade helt klart mina förväntningar. Har gått många utbildningar i företagshuset och törs säga att denna var en av de bästa. Det digitala formatet gjorde den...
Klockrent kurs som både gav inspiration och konkreta tips och råd på actions
Mercuri International Buisness School
Hos oss hittar du utbildningar på alla nivåer som ger motivation, kunskaper, vanor och verktyg för att du ska bli framgångsrik inom försäljning, förhandling och ledarskap. Våra konsulter har både lång erfarenhet och specialistkompetens och leder utbildningar där vi blandar...
Läs mer om Mercuri International Sverige AB och visa alla utbildningar.
Mycket bra input med både erfarenhet och vetenskap om hur en modern säljledning ska fungera. Bra diskussioner med övriga deltagare trots att allt kördes digitalt. Bra upplägg ...