Kursbeskrivning
Ni deltar i en inspirerande och varm dialog i en trygg miljö där allt kan sägas och allt kan höras. Passen genomförs på en kommunikativt enkel nivå som skapar närvaro i dialogen. Ni reflekterar över vad som fungerar effektivt i ert sätt att kommunicare och även över ogynnsamma förhållningssätt.
Förväntade resultat är öppenhet, frihet och kreativitet i kommunikationen som ger ett långsiktigt värde för organisationen. Innehållet bygger till vissa delar på boken "Teal, tillit, transparens", av Alicia och Rolf Medina. Litteraturen ger ett sammanhang och ingår i kursavgiften, men är inte en förutsättningen för att uppnå önskade resultat.
Kursen är inte teoretisk i sin utformning, utan är en helt och hållet praktisk i sin design. Varje deltagare deltar utifrån sina egna förutsättningar, dvs det krävs inga förkunskaper.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Arbetsplatser inom näringsliv, kommun och statliga organisationer.
Kursinnehåll
En öppen dialog som följer en viss tråd, och som sker med hela gruppen. Innehållet av dialogen syftar till en samtalsmiljö som leder mot teal, tillit och transparens. Dialogen sker också i mindre grupper och ibland i grupper om två.
Upplägg
Genomförandet sker i tre faser:
Först förberedelsefasen. a) Vi kommer överens om önskade resultat och hur det skall mätas. b) Ni formulerar en målgrupp som bjuds in som frivilliga deltagare. c) Dagar, lokal och tider planeras tillsammans med er.
Genomförandefasen är de tre utbildningsdagarna och det som sker emellan inom er organisation. Vi rekommenderar att de tre dagarna genomförs inom en period av tre månader.
Uppföljning görs i enkätform vid tre tillfällen som är underlag för ert systematiska kvalitetsarbetet. Utbildningen görs komplett genom en avslutande dialog online där era resultat bekräftas och kopplas till ert systematiska kvalitetsarbete. Syftet är att er organisation får verktyg för långsiktiga effekter.
Mat & logi
Beställaren står för logi på avstånd längre än fyra timmars resa från Stockholm.
Kursens mål
TRE MÄTBARA MÅL: Att deltagarna uttrycker grad av nöjdhet med minst 4 på en 5-gradig skala i genomsnitt. Att minst 50 % av deltagarna formulerar konkreta fördelar som gynnar arbetsplatsens psykosociala arbetsmiljö. Att arbetsplatsen har skapat en plan för den systematiska kvalitetsarbetet innan det avslutande och sammanfattande tillfället som sker online. Konsultation för det systematiska kvalitetsarbetet (Enligt SIQ) ingår i avgiften.
Kursledare
Leif Hejdenberg har haft flera uppdrag som examinator för flera olika verksamheter inom Stockholm stads kvalitetsarbete. Han har också deltagit i SIQ:s utbildning Kvalitet, hållbarhet och ledarskap och använt verktygen, gett återkoppling till chefer och ledare.
Intresseanmälan
Kommunikation i världsklass
Du och dina kollegor kommer redan de första två timmarna stå inför ett genombrott i effektiv kommunikation. Ni kommer att upptäcka det som är dolt: Det som dränerar, det som tar energi och hämmar kommunikationen. Ni upptäcker nya sätt att kommunicera på, rakt,...
Läs mer om Pathos Performance AB och visa alla utbildningar.