Video
Kursbeskrivning
I en tid då vi står inför stora demografiska utmaningar är det viktigt att vi kan arbeta med att ge stöd i de delar där det faktiskt behövs. Att vi vet att våra resurser läggs där de gör nytta.
Denna webbutbildning vänder sig till dig som möter personer med beslut om insatser enligt LSS och som vill få större kännedom om vad IBIC, individens behov i centrum, är och hur det kan förbättra kvalitéten i verksamheten.
Många utbildningar som berör IBIC kan upplevas som tungrodda, teoretiska och har ett stort fokus på dokumentation. Här knyter vi i stället IBIC till ett sammanhang av LSS, delaktighet, behov och brukaren i det praktiska arbetet på ett lättillgängligt sätt.
Du får följa personerna Inez, Betty, Ibrahim och Calle i olika exempel i kursen för att skapa ett sammanhang och en koppling till det praktiska arbetet.
Syftet med kursen är att du ska få en inblick i vad IBIC innebär och få tips om hur du kan tänka i arbetet med IBIC i din verksamhet.
Målen med kursen är att du ska:
-
Förstå syftet med att arbeta utifrån IBIC
-
Få kännedom om hur du kan arbeta utifrån IBIC i praktiken både som utförare och som handläggare.I utbildningen varvas text med filmer, powerpoints med och utan ljud och powerpointpoddar. Det finns också reflektionsövningar och material att kunna arbeta med i praktiken.
Kommande kursstarter
Varför välja Quam Utbildning AB?
Distansutbildningar
Välj studietakt
Du väljer startdatum
Målgrupp
Denna webbutbildning vänder sig till dig som möter personer med beslut om insatser enligt LSS och som vill få större kännedom om vad IBIC, individens behov i centrum, är och hur det kan förbättra kvalitéten i verksamheten.
Kursinnehåll
Kursens olika kapitel:
Inledning – Vi hälsar välkommen och berättar om kursens upplägg.
LSS– Vad är lagens intention? Vi tittar på vad som är ledorden i lagen och diskuterar dem.
Delaktighet – Vad innebär egentligen delaktighet? Vi ger exempel på definitioner och diskussion om vad det kan betyda i praktiken.
Social dokumentation – Varför dokumenterar vi? Och vad är egentligen social dokumentation? Vi definierar och reder ut syftet med dokumentation.
Processen– I detta kapitel börjar vi prata om Individens Behov I Centrum. Hur kan vi tänka behov före insats? Vad innebär de olika stegen i processen IBIC när hela organisationen är med?
IBIC i praktiken – Här går vi igenom utredning, genomförande och uppföljning utifrån IBIC i praktiken.
För dig som ska hjälpa till med implementering – Vi tipsar om det vi har med oss som har varit framgångsfaktorer i implementering.
Efter kursen – I slutkapitlet ligger konkreta verktyg i form av material och fallbeskrivningar att ta med ut i verksamheten efter utbildningen.
Utbildningen avslutas med ett sluttest som ger ett intyg.
Upplägg
Vid köp av fler än en plats, vänligen kontakta oss på jeanettehagelid@jehautbildning.se för offert.
När fler än en utbildningsplats köps utser köparen en administratör inom den egna organisationen. På Quam Utbildning AB:s utbildningsplattform skapas en utbildningsgrupp som får tilldelat sig köpt kurs och det antal platser man betalt för. Köparens administratör ansvarar för att fördela platserna genom att bjuda in de deltagare som ska gå kursen.
Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att kunden mottagit bekräftelsemejlet, förutsatt att distansutbildningen inte är påbörjad. När kursen är startad i Quams utbildningsplattform upphör ångerrätten att gälla.
Har du några frågor? Kontakta JEHA Utbildning på info@jehautbildning.se
Investering
En plats kostar 3 499:-. Vid köp av fler platser ges rabatt enligt följande:
5-9 deltagare 5% rabatt
10-19 deltagare 10% rabatt
20-49 deltagare 20% rabatt
50-99 deltagare 30% rabatt
Vid köp av 100 platser eller fler, kontakta JEHA Utbildning AB för offert via info@ jehautbildning.se
Kursens mål
Syftet med kursen är att du ska få en inblick i vad IBIC innebär och få tips om hur du kan tänka i arbetet med IBIC i din verksamhet.
Målen med kursen är att du ska:
-
Förstå syftet med att arbeta utifrån IBIC
-
Få kännedom om hur du kan arbeta utifrån IBIC i praktiken både som utförare och som handläggare.I utbildningen varvas text med filmer, powerpoints med och utan ljud och powerpointpoddar. Det finns också reflektionsövningar och material att kunna arbeta med i praktiken.
Kursledare
Jeanette Hagelid
1996 studerade jag social omsorgsutbildning, inriktning äldre och personer med funktionsnedsättning. Mina fortsatta studier har varit inom förändringsarbete och organisation inom Vård- och omsorg. Jag har även examen som socionom samt examen i pedagogik för handledning inom vård och omsorg.
Jag har varit yrkesverksam inom vård och omsorg sedan 1999. De första tjänsterna var som handläggare och enhetschef inom äldreomsorgen och därefter inom LSS som föreståndare, handläggare, projektledare, enhetschef, metodutvecklare och kvalitetsutvecklare.
Jag har haft förmånen att starta och göra omflyttningar av boenden. I början av 2000-talet arbetade jag med att införa anhörigstöd i en kommun inom äldreomsorgen. Projekt har varit små och större, exempelvis några års implementering av IBIC (Individens behov i centrum) för samtliga boenden LSS i en kommun samt arbetat med att bibehålla metoden genom utbildningar och olika träffar, workshops, göra stödmaterial etc.
Jag är mamma till en idag 30-årig son med intellektuell funktionsnedsättning med omfattande behov av kognitivt stöd. Såklart var det han som för väldigt många år sedan väckte mitt intresse för att utbilda mig och få vara med att göra skillnad för personer med kognitiva funktionsnedsättningar. För att de som behöver stödet ska ha det bra och få bästa stöd behöver även de som hjälper dem få rätt förutsättningar. Med åren har mitt stora intresse vuxit för organisering, förändringsledning och utvärdering och särskilt i att hitta rätt anpassad metod beroende på var i organisationen de jag möter befinner sig, eller vill befinna sig. Det vill jag bidra till utifrån det jag har med mig. Tillsammans kan vi förbättra!
Hanna Borsing
Min första erfarenhet av verksamheter inom LSS fick jag när jag studerade till socionom 2011. Vård och omsorg överlag var ett område som var outforskat för mig. Det väckte snabbt mitt intresse och det intresset håller i sig.
Jag har tidigare arbetat som stödassistent på LSS-boende. När jag var 22 år fick jag möjligheten att börja arbeta som enhetschef inom LSS. I den yrkesrollen har jag under åren haft ansvar för servicebostäder, gruppbostäder, personlig assistans och externa placeringar. Jag har också implementerat metoder och startat upp nya boenden från grunden.
Jag har under min tid som chef även haft förmånen att få arbeta med olika typer av förändringsarbeten för att höja kvaliteten i verksamheterna. Därefter har jag arbetat som kvalitetsutvecklare.
För mig har det blivit allt viktigare under åren att fokusera på att även i stora utmaningar hitta det lustfyllda och kunna applicera ett ödmjukt förhållningssätt.
Vi jobbar bättre med lust!
Examen, diplom m.m.
Utbildningen avslutas med ett sluttest som ger ett intyg.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
En mycket bra utbildning som ger förutsättningar för fortsatt utveckling i personalgruppen
Bra, tydligt och pedagogiskt upplagt
Välkommen till Quam Utbildning AB
Quam Utbildning AB erbjuder onlineföreläsningar, fysiska föreläsningar och webbutbildningar om neuropsykiatriska och psykiska funktionsnedsättningar, kognitiva funktioner, samsjuklighet, samverkan och samverkansmodeller. Tillsammans med våra samarbetspartners kan vi också erbjuda onlineföreläsningar och webbutbildningar om LSS, IBIC, medvetet bemötande och anhörigskap. Vi vänder...
Hanna och Jeanette är kunniga och ger en god kunskap att att med sig i vidare arbete.