Video
Kursbeskrivning
I en tid då vi står inför stora demografiska utmaningar är det viktigt att vi kan stå på en gemensam grund och veta vad som är viktigt i vårt arbete. Att arbeta inom LSS är fantastiskt roligt och samtidigt kan det vara utmanande.
Syftet med kursen är att du ska få en grundläggande kunskap om LSS och vad det innebär att arbeta inom LSS i praktiken.
Målen med kursen är att du ska:
-
Känna till vad grunderna i LSS innebär i praktiken.
-
Få grundläggande kännedom om sekretesslagstiftningen, samtycke, tvångs- och begränsningsåtgärder.
-
Reflektera till uppdraget i relation till delaktighet, självbestämmande och lagrum.
I utbildningen varvas text med små filmer, exempel och powerpoints med och utan ljud. Det finns också reflektionsövningar och material att kunna arbeta med i praktiken.
Kommande kursstarter
Varför välja Quam Utbildning AB?
Distansutbildningar
Välj studietakt
Du väljer startdatum
Målgrupp
Denna webbutbildning vänder sig till dig som möter personer med beslut om insatser enligt LSS och som vill få större kännedom om lagen och vad det faktiskt innebär i praktiken. Vad innebär det att få leva som andra egentligen? Vilka utmaningar stöter vi på i arbetet?
Kursinnehåll
Ett historiskt perspektiv – En kort introduktion i funktionshinderområdets historia i Sverige.
LSS – Vad är lagens intention? Vi tittar på vad som är ledorden i lagen och lagens uppbyggnad. Hur ser processen ut från ansökan till beslut? Vilka andra lagar påverkar vårt arbete?
Sekretess – Vi tittar på sekretessgränser, vad gäller när? Vad är egentligen en menprövning och när gäller anmälningsplikten?
Social dokumentation – Vad säger egentligen lagen om dokumentation? Och varför dokumenterar vi för brukarens skull? Vi definierar och reder ut syftet med dokumentation.
Frivillighet, delaktighet och samtycke – Vem får bestämma över sitt liv? Vad innebär det att få bestämma? Vad är delaktighet? Vad innebär det i praktiken? Det finns fyra olika typer av samtycken. Vad är samtycke och hur kan vi arbeta med det i praktiken?
Tvång och begränsningar i relation till skyddsåtgärder – I detta kapitel tittar vi på vad tvång- och begränsningsåtgärder är och hur vi kan arbeta för att undvika dem. Vi tittar också på nödvärnsrätten och hur vi kan arbeta i praktiken för att säkerställa att vi arbetar på rätt sätt med skyddsåtgärder.
Rätten till sin egen sexualitet – Vad innebär det att ha en sexualitet och hur kan vi arbeta i praktiken för att ge stöd att få leva som andra?
Att vara anhörig – Jeanette berättar lite om sin egen erfarenhet som anhörig och vi tipsar om hur vi kan samverka på ett bra sätt.
Etik i arbetet– Vi diskuterar begreppet etik och tittar på olika exempel att reflektera över.
Upplägg
Vid köp av fler än en plats, vänligen kontakta oss på jeanettehagelid@jehautbildning.se för offert.
När fler än en utbildningsplats köps utser köparen en administratör inom den egna organisationen. På Quam Utbildning AB:s utbildningsplattform skapas en utbildningsgrupp som får tilldelat sig köpt kurs och det antal platser man betalt för. Köparens administratör ansvarar för att fördela platserna genom att bjuda in de deltagare som ska gå kursen.
Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att kunden mottagit bekräftelsemejlet, förutsatt att distansutbildningen inte är påbörjad. När kursen är startad i Quams utbildningsplattform upphör ångerrätten att gälla.
Har du några frågor? Kontakta JEHA Utbildning på info@jehautbildning.se
Investering
En plats kostar 1 995:-. Vid köp av fler platser ges rabatt enligt följande:
5-9 deltagare 5% rabatt
10-19 deltagare 10% rabatt
20-49 deltagare 20% rabatt
50-99 deltagare 30% rabatt
Vid köp av 100 platser eller fler, kontakta JEHA Utbildning för offert. info@jehautbildning.se
Kursens mål
Syftet med kursen är att du ska få en grundläggande kunskap om LSS och vad det innebär att arbeta inom LSS i praktiken.
Målen med kursen är att du ska:
-
Känna till vad grunderna i LSS innebär i praktiken.
-
Få grundläggande kännedom om sekretesslagstiftningen, samtycke, tvångs- och begränsningsåtgärder.
-
Reflektera till uppdraget i relation till delaktighet, självbestämmande och lagrum.
Kursledare
Jeanette Hagelid
1996 studerade jag social omsorgsutbildning, inriktning äldre och personer med funktionsnedsättning. Mina fortsatta studier har varit inom förändringsarbete och organisation inom Vård- och omsorg. Jag har även examen som socionom samt examen i pedagogik för handledning inom vård och omsorg.
Jag har varit yrkesverksam inom vård och omsorg sedan 1999. De första tjänsterna var som handläggare och enhetschef inom äldreomsorgen och därefter inom LSS som föreståndare, handläggare, projektledare, enhetschef, metodutvecklare och kvalitetsutvecklare.
Jag har haft förmånen att starta och göra omflyttningar av boenden. I början av 2000-talet arbetade jag med att införa anhörigstöd i en kommun inom äldreomsorgen. Projekt har varit små och större, exempelvis några års implementering av IBIC (Individens behov i centrum) för samtliga boenden LSS i en kommun samt arbetat med att bibehålla metoden genom utbildningar och olika träffar, workshops, göra stödmaterial etc.
Jag är mamma till en idag 30-årig son med intellektuell funktionsnedsättning med omfattande behov av kognitivt stöd. Såklart var det han som för väldigt många år sedan väckte mitt intresse för att utbilda mig och få vara med att göra skillnad för personer med kognitiva funktionsnedsättningar. För att de som behöver stödet ska ha det bra och få bästa stöd behöver även de som hjälper dem få rätt förutsättningar. Med åren har mitt stora intresse vuxit för organisering, förändringsledning och utvärdering och särskilt i att hitta rätt anpassad metod beroende på var i organisationen de jag möter befinner sig, eller vill befinna sig. Det vill jag bidra till utifrån det jag har med mig. Tillsammans kan vi förbättra!
Hanna Borsing
Min första erfarenhet av verksamheter inom LSS fick jag när jag studerade till socionom 2011. Vård och omsorg överlag var ett område som var outforskat för mig. Det väckte snabbt mitt intresse och det intresset håller i sig.
Jag har tidigare arbetat som stödassistent på LSS-boende. När jag var 22 år fick jag möjligheten att börja arbeta som enhetschef inom LSS. I den yrkesrollen har jag under åren haft ansvar för servicebostäder, gruppbostäder, personlig assistans och externa placeringar. Jag har också implementerat metoder och startat upp nya boenden från grunden.
Jag har under min tid som chef även haft förmånen att få arbeta med olika typer av förändringsarbeten för att höja kvaliteten i verksamheterna. Därefter har jag arbetat som kvalitetsutvecklare.
För mig har det blivit allt viktigare under åren att fokusera på att även i stora utmaningar hitta det lustfyllda och kunna applicera ett ödmjukt förhållningssätt.
Vi jobbar bättre med lust!
Examen, diplom m.m.
Intyg kan skrivas ut efter avslutad kurs.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,7
Utbildningen är mycket konkret och verklighetsnära. Många av lektionerna ledde till bra diskussioner i personalgruppen.
Lagom nivå på utbildningen. Det var flera delar dom ledde till bra diskussioner i personalgruppen
Välkommen till Quam Utbildning AB
Quam Utbildning AB erbjuder onlineföreläsningar, fysiska föreläsningar och webbutbildningar om neuropsykiatriska och psykiska funktionsnedsättningar, kognitiva funktioner, samsjuklighet, samverkan och samverkansmodeller. Tillsammans med våra samarbetspartners kan vi också erbjuda onlineföreläsningar och webbutbildningar om LSS, IBIC, medvetet bemötande och anhörigskap. Vi vänder...
Vi ägnar förvånansvärt lite tid åt LSS i verksamheter som styrs av lagen. Utbildningen är en bra start för att komma igång med diskussionerna!