Kursbeskrivning
Här är kursen för dig som vill bli bättre på att skriva för sociala medier, webb, sökmotorer och nyhetsbrev. Under dagen får du under ledning av kursledare träna på att skriva korta texter som rubriker, puffar och ämnesrader. Vi övar på att skriva sökmotoroptimerad text, Google Ads och kampanjcopy för sociala medier. Syftet med kursen är att du ska få de bästa tipsen och knepen för att nå olika målgrupper och locka till läsning och konvertering.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som vill bli bättre på att skriva för webb, sociala medier och andra digitala kanaler.
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Skriva microcopy – korta texter som rubriker, puffar och ämnesrader
- Skriva inlägg för sociala kanaler och förstå vad som gör captions effektiva
- Formulera call to actions och skriva texter som konverterar
- Skapa personas och skriva målgruppsanpassade texter
- Hitta rätt tonläge för olika målgrupper och kanaler
- Hur du skriver annonstexter till Google Ads
- Metoder, verktyg och skrivknep för sökmotoranpassad text
- Hur du skriver korta textmanus till video
Upplägg
PROGRAM
09.00 Introduktion och genomgång av dagen
09.10 Målgrupper och personas
- Varför och hur du ska bygga personas för att lyckas
- Hur dina texter blir relevanta för dina målgrupper
09.55 Konvertering – att skriva effektiva CTA:s
- Text i en värld där det mesta kan mätas
- Chat GPT och andra verktyg — kan AI skriva våra texter?
10.10 Kaffe
10.25 Microcopy – att skriva på begränsad yta
- Vad som skapar framgång när antalet tecken är mycket begränsat
- Övning i att skriva rubriker
11.00 Sökmotoroptimering (SEO)
- Metod för att skriva SEO-texter
- Övning i att skriva en SEO-artikel
12.30 Lunch
13.30 Call to action
- Att skriva microcopy som konverterar – vad som fungerar och vad som inte fungerar
- Övning i att skriva för olika målgrupper
14.20 Skriva inlägg för sociala kanaler
- Vi tränar på att skriva captions
- Övning i att skriva kort textmanus till video
15.00 Fika
15.15 Stil och ton i sociala medier
- Så bygger du ett tonläge
- Hitta ditt varumärkes röst
15.50 Google Ads
- Så skriver du annonstexter för Google
16.20 Sammanfattning, reflektion och frågor
17.00 Kursen avslutas
Kursens mål
MÅLET MED UTBILDNINGEN:
Att du ska bli bättre på att skriva sökmotoroptimerad text, microcopy och Google Ads och anpassa texter till målgrupp och kanal. Du får även öva på att skriva copy för sociala medier.
Kursledare
Anna Kleinwichs Magnusson
Anna är copywriter och digital strateg och har grundat Stockholms Skrivbyrå , Filmbyrån i Stockholm och Knack Konsulter & Rekrytering. Hon håller ofta kurser för marknadsavdelningar, kommunikatörer och copywriters som vill vässa sina kunskaper. Anna undervisar framför allt i digital kommunikation, skrivande och klarspråk och är frekvent anlitad som föreläsare inom vitt skilda branscher.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Jag tycker kursen var mycket bra, trots att jag inte var direkt
målgruppen. Tycker ändå att jag kunde ta till mig det mesta av
innehållet ändå. Mycket bra kursledare som var e...
Otippat bra. Hade andra förväntningar på kursen men det kom
många överraskningsmoment som var till kursens fördel
Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Intressant, inspirerande. Mycket nyttigt och framförallt nöjd över
att kursen höll sig till konkreta exempel.