Kursbeskrivning
Kriskommunikation
En kris uppstår när ett företag eller en organisation inte har kontroll över en situation eller där tillgångar eller värden står på spel – oavsett om det handlar om pengar eller anseende.
Därför är det viktigt för alla som arbetar med ledning och kommunikation i en organisation, oavsett storlek och verksamhet, att känna till hur man arbetar för att förebygga kriser, och hur man hanterar och kommunicerar en kris när den väl uppstår. Vår kurs består av föreläsningar, insikter från branschfolk och övningar – allt i ett digitalt och flexibelt format. Efter avslutad kurs har du förutom ett kursintyg också en konkret handlingsplan att implementera i din organisation.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen passar dig som arbetar inom influencer marketing, marknadsföring, kommunikation eller inom e-handel.
Kursinnehåll
Kursen innefattar följande moduler:
1. Före krisen
Under den första modulen pratar vi om vad är en kris är och varför vi behöver en plan för när den kommer. Här lär vi oss också mer om vilka risker som finns och hur en organisation formeras för att kunna hantera kriser. Vi får också träffa Hampus, Alice och Moa som är återkommande gäster under kursen.
2. Under krisen
I den andra modulen fokuserar vi på medias roll och hur krisplanen ska tillämpas. Vi går igenom de möjliga kanalvalen och hur budskapet ska anpassas. Dessutom innehåller modulen insikter kring när det kan vara aktuellt att ta in extern hjälp.
3. Efter krisen
I den avslutande modulen pratar vi om när en kris kan anses vara avslutad och hur den har påverkat oss. Innan vi sammanfattar kursen så fokuserar vi på hur man kan dra lärdomar från en kris och hur förtroendet byggs upp efter krisen.
Upplägg
Vår kurs i kriskommunikation är helt digital. Det innebär att du arbetar med modulerna på egen hand via vår lärplattform. Totalt består kursen av 25 stycken föreläsningar vars längd varierar mellan tio och 50 minuter. Du får också tips på vidare läsning och reflektionsfrågor till varje tema.
Ämne: Kommunikation, e-handel
Nivå: Upskill, vi rekommenderar att du har arbetslivserfarenhet
Format: Digitalt med förinspelat material
Språk: Svenska
Kursstart: On demand, du börjar när det passar dig
Lektionstid :ca 3h
Självstudier: ca 3h
Investering
PRIS FÖRETAG: 10 000 SEK ex. moms |PRIS PRIVATPERSON: 12 500 SEK ink.moms
Kursledare
Din föreläsare på kursen ärkommunikationskonsulten Johannes Gustavsson, expert på det digitala medielandskapet och uppskattad föreläsare. Förutom konsultuppdragen har Johannes också skrivit två böcker och varit en del av Medieakademins styrelse.
Intresseanmälan
Sälj & Marknadshögskolan
Sedan starten 1996 har vi på Sälj & Marknadshögskolan kommit att bli en av Sveriges viktigaste aktörer när det gäller eftergymnasial utbildning inom försäljning och marknadsföring. Tillsammans med de bästa utbildarna för varje moment och ett nära samarbete med näringslivet...
Läs mer om Sälj & Marknadshögskolan och visa alla utbildningar.