Kursbeskrivning
Denna kurs ger grundläggande förståelse för hur kvalitets-, förbättrings- och verksamhetsutveckling kan bedrivas inom en organisation. Det handlar både om att ständigt förbättra verksamheten och att kvalitetssäkra så att inte fel och brister uppstår.
Fokus ligger på att möta behoven hos de som verksamheten finns till för på effektivast möjliga sätt. Genom att engagera människor inom olika nivåer och funktioner i organisationen, kan stora effekter uppnås gällande ekonomiskt resultat, kundtillfredsställelse och arbetsmiljö.
Syfte
Att ge förståelse för hur man kan arbeta med kundorienterad verksamhetsutveckling och kvalitet i hela organisationen med målet att förbättra verksamhetens resultat.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Medarbetare/chefer från offentlig verksamhet eller näringsliv som vill utveckla verksamhetens kvalitet, effektivitet och resultat.
Kursinnehåll
- Kvalitet och verksamhetsutveckling – historia och bakgrund
- Kvalitetsarbetets möjligheter och potential
- Kvalitet, kunder och kundbehov
- Kvalitetssäkring och effektiva ledningssystem
- Kundorienterad verksamhetsutveckling genom problemlösning och flödesutveckling
- Ledarskap för ständiga förbättringar
- Förbättringsarbetets infrastruktur – roller och ansvar
- Effektiva flöden, processutveckling och Lean
- Ständiga förbättringar, problemlösning och Sex Sigma
- Vägen till framgång, nöjda kunder och rätt kvalitet
Upplägg
Utbildningen genomförs i form av föreläsningar, grupparbeten och diskussioner.
Dokumentation
Boken Ständiga förbättringar av Lars Sörqvist samt PDF-kopior på visade ppt-bilder.
Tid & plats
Utbildningen genomförs i Sandholms lokaler på Tegnérgatan 40 i Stockholm.
Mat & logi
Vid sammankomster i Sandholms lokaler ingår förmiddags fika, lunch och eftermiddagsfika i kursavgiften.
Kursledare
Lars Sörqvist – VD, partner, seniorkonsult & utbildare
Lars Sörqvist är sedan 1995 knuten till Sandholm Associates AB som partner, seniorkonsult och sedermera som VD. Han är utbildad civilekonom och civilingenjör samt teknologie doktor i kvalitet. Lars arbetar även som docent vid KTH, med ansvar för kursverksamhet och forskning inom kvalitet.
Sörqvist är kvalificerad revisor för ISO 9000, Master Black Belt enligt Sex Sigma och har varit examinator för Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Han har även stor erfarenhet av Lean bl a genom arbete inom KTH:s produktionstekniska utbildning.
Lars Sörqvist är vice president för IAQ (International Academy for Quality). Han ingår i domarkommittén för Kvalitetsutmärkelsen Bättre Skola samt Lennart Sandholm Team Award. Vidare är han en av grundarna till SQMA (Swedish Quality Management Academy) och BES (Business Excellence Sweden). I Kina är han Member of Advisory Committee till Shanghai Association for Quality (SAQ). I USA har han haft olika uppdrag i den nationella kvalitetsorganisation American Society for Quality (ASQ).
Som författare har han skrivit ett stort antal artiklar och böcker inom området kvalitet och verksamhetsutveckling.
Examen, diplom m.m.
Efter genomgången utbildning erhålls ett kursintyg.
Intresseanmälan
Sandholm Associates AB Sandholm Associates AB har i över 50 år erbjudit konsultation och utbildning samt varit den ledande aktören gällande kvalitet, förbättringsarbete, Sex Sigma och Lean i Skandinavien. Bland uppdragsgivarna finns många företag som framgångsrikt arbetat med förbättringsarbete, tex...
Läs mer om Sandholm Associates AB och visa alla utbildningar.