Kursbeskrivning
Teoripaketet - "Förbättra styrning i verksamheten!"
Lär dig hur man via tydliga, smarta och användbara processer
- som ger direkt nytta för din verksamhet!
Kan få
ökat kundfokus, mer effektiva & produktiva arbetssätt och gladare och mer motiverade medarbetare
Så att ni kan
skapa rätt balans mellan strategiskt, taktiskt och operativt arbete, bättre utnyttja er potential i det dagliga arbetet och minska stress och frustration.
Drastiskt bättre effekt - redan inom 30-60 dagar!
(enligt kunduttalanden)
Anmäl dig och starta kursen redan idag! Du har tillgång till kursen i 100 dagar och genomför lektioner och uppgifter i din egen takt.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Onlinekursen ”Lyckas med processutveckling” är för dig som känner igen dig i något av nedan:
- Du ser ett behov av att skapa bättre ordning och reda i din verksamhet
- Du känner att du ofta utför arbetsuppgifter som är slöseri med din tid eller att din potential som medarbetare inte tas tillvara
- Du känner att ni levererar produkter/ tjänster/ service som inte håller tillräckligt hög kvalitet
- Det är svårt att veta vem som gör vad
- Du ser att ni har kunder/ invånare/ patienter etc. som klagar på det ni levererar och/eller på ert bemötande
- Det blir ofta ”tjafs” mellan kollegor när man ska samarbeta över organisatoriska gränser
- Du ser att dina kollegor/medarbetare sjukskriver sig alternativt slutar sin anställning p.g.a. en stressfylld vardag
- Du upplever att det förbättringsarbete som görs i din verksamhet sällan implementeras och därför inte leder till någon verklig effekt i vardagen
Kursinnehåll
Modul 1 – Bli startklar
Först kommer du att lära dig vilka resultat man kan uppnå med processer samt vilka externa och interna drivkrafter du ska lyssna efter.
Du får också lära dig varför det är så viktigt att definiera ett syfte med en processkartläggning och vad som mer behöver finnas på plats för att ha bra förutsättningar för att lyckas med din kartläggning.
Modul 2 – Processteori
I modul 2 lär du dig processers relation till linjeorganisationen och vilka utmaningar man kan överbrygga med hjälp av processer.
Du lär dig också hur du kan designa en processorganisation i din verksamhet och hur du kan skapa bra processrelaterade mätetal.
Slutligen får du kunskap om vad som behöver finnas på plats inför en etablering/implementering av en process.
Modul 3 – Processförbättringar
I tredje modulen kommer du att lära dig hur du kan använda processkartläggning som en metod för verksamhetsutveckling.
Du får kunskap om hur man kan jobba med att skapa ett börläge av en process och till exempel räkna på genomloppstider i en process för att hitta förbättringar.
Slutligen får du också kunskap om hur du skapar lust och förmåga till förändring i din verksamhet.
Upplägg
- Tre veckors lärarledd kurs, fullmatade med allt du behöver för att *förbättra styrning i verksamheten*
- 16 lektioner som du kan se så många gånger du vill
- Undervisningsupplägg och uppgifter som tar dig steg-för-steg in i mål
- Support och vägledning ifrån kursledaren två dagar i veckan
- Tillgång till kursplattform och support i tre månader
- Nedladdningsbart material i pdf av lektioner, uppgifter och hjälpark mm
- Sluten Facebookgrupp med andra kursdeltagare för inspiration och hjälp
- Pengarna tillbaka garanti
- Certifikat för genomförd kurs på Linkedin
Fördelar med en onlinekurs
Enkelt att komma åt
Du behöver inte ladda ner några videos, logga bara in i kursportalen från din dator eller smartphone oavsett var du befinner dig.
Bästa typen av träning
Träning som kommer utifrån mångårig erfarenhet inom området är den bästa typen av träning du kan få. Den är testad och du kan känna dig säker på att flera före dig har tagit denna kurs.
Passar ditt liv
Du ansvarar för din egen tid. Vill du ta kursen snabbt…var så god :-)
Eller vill du börja om ett tag? Det fungerar jättebra det också. Vi har skapat en kurs som gör att den går att anpassa till hur ditt liv fungerar.
Din "transformation" startar direkt
Så snart som du börjar ta del av kursen, så börjar du se förändringar. Med hjälp av en genomtänkt väg framåt så är halva jobbet gjort.
Vi lovar dig att saker kommer att börja hända direkt!
Support
Vi finns för dig enbart ett supportinlägg bort. Har du några frågor är det bara att ställa en fråga i vårt kursforum. Vi återkommer så snart vi kan.
I kursen ingår två fasta supporttider i veckan.
Vi gör allt för att hjälpa dig att lyckas!
Erbjudande
Pengarna tillbaka - Garanti
Du får 10 kalenderdagar att eventuellt ångra ditt köp – oavsett anledning!
Pröva kursen och om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka.
Kursledare
Jag heter Susanne Ekström och jag brinner för att arbeta med processer! Det är så roligt att kunna hjälpa verksamheter till aha-upplevelser, lösa problem och hitta nya möjligheter.
2001 var jag chef med ansvar för över 100 medarbetare och vårt bolag gick i konkurs och det var förödande för alla involverade, mig inkluderad. Vad jag insåg var att bolaget till stor del gick i konkurs på grund av att vi inte hade tydliga processer och en fungerande kommunikation. Bolaget brottades med produktivitetsproblem, vi ”släckte bränder” konstant och en av dessa bränder gjorde så att bolaget brann ner till grunden.
Jag tog då fram min egen vision om att jag ville implementera processer. Processer där ledare kan säkerställa att de får improduktiva team, som inte vet vem som gör vad att istället bli superproduktiva och på köpet även mer motiverade.
Och när jag började implementera detta i verksamheter, så började ledare att inse att om de saknade en struktur i form av processer, rutiner mm så fallerade kulturen.
Och om de saknade en kultur med gemensamma värderingar, kommunikation och tydligt ledarskap så fallerade strukturen.
Och om de saknade kundfokus, så fallerade resultatet.
Jag brukar säga att jag hjälper verksamheter att skapa lust och förmåga till förändring. Förmåga har alla men det kan vara lite si och sådär med lust och ork – och det är där kommer jag in :-)
KUNDFOKUS | EFFEKTIVA PROCESSER | MOTIVERADE MEDARBETARE
Efter kursen kommer du att kunna
✔ förstå hur man kan använda processkartläggning som utvecklingsmetod för att hjälpa din verksamhet att förbättra arbetssätt
✔ se hur man kan minska resursslöseri och frigöra tid för medarbetare
✔ skapa ett bra beslutsunderlag inför verksamhetsförändringar
✔ förstå processens relation till linjen
✔ definiera processmått som ger effekt i vardagen och uppmuntrar rätt beteenden hos medarbetarna
✔ se hur en processorganisation skulle kunna implementeras i din verksamhet
✔ säkerställa att alla pusselbitar finns på plats inför en implementering/ etablering av en process
✔ veta hur man kan använda olika typer av studier för att identifiera förbättringspotential i processer
✔ skapa lust och förmåga till förändring hos medarbetare genom att involvera dem i förändringsarbetet
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Kursen har gett mig verktyg att använda i det processarbete jag arbetar med idag. Vissa saker kan jag ta med mig direkt in i arbetet som pågår nu, andra saker har jag med mig in...
Upplägget av kursen och kursmaterialet var bra och kursledaren fanns alltid nära till hands!
UNDRAR DU VARFÖR...
➟ ni är fast i gamla arbetssätt o kultur? ➟ ni omorganiserar istället för att ta tag i det riktiga problemet? ...
Läs mer om SEE Management Consulting AB och visa alla utbildningar.
Jag gick kursen för att komma igång med att ta fram processer i den delen av verksamheten som arbetar med support och förvaltning. Jag tycker kursen tar upp de delar som jag had...