Kursbeskrivning
Inköpsrollen har en central funktion i verksamheten och som inköpare behöver du kunskap kring bland annat inköpsprocesser, förhandlingar, leverantörsrelationer samt logistik. Du behöver också ha förståelse för hur inköp påverkar och påverkas av verksamhetens övriga delar
Kursen Operativ inköpsteknik ger dig den grundläggande kunskap du behöver för att arbeta effektivt och känna trygghet i inköpsfunktionens kommersiella, administrativa och juridiska roll samt förståelse för hur du kan arbeta för att göra bra affärer. Du får nödvändiga inköpstekniker och verktyg som behövs vid inköpsförhandlingar samt i inköpsprocessernas olika delar.
Innehåll
Inköpsfunktionens syfte, roll och innehåll
- Inköpsverksamhetens betydelse och påverkan på lönsamheten
- Inköpsroller, organisation och ansvarsfördelning
- Trender inom inköp
- Affärsmannaskap och förståelse för kundens behov
Inköpsprocesser
- Inköpsprocessernas olika delar
- Behovsanalys - vilka inköpsbehov har vi?
- Hur fungerar en effektiv beställningsprocess?
- Avtalsprocessen - viktiga steg för att ta fram nya leverantörsavtal
- Uppföljning av leverantör, leverans och kvalitet
- Leverantörsvillkor
Inköpsförhandlingar
- Värdet av en professionell inköpsförhandling
- Nå bättre resultat med tydliga förhandlingsmål
- Förhandlingsfaser, förhandlingsstyrka, strategi och taktik
Offentlig upphandling
- Introduktion till inköpsregler som gäller för offentlig verksamhet
ABC-analys
- Se till att dina beslut leder till ännu bättre resultat - differentiering via ABC-analys
Logistik
- - Inköp och logistik - två viktiga delar av försörjningsfunktionen
- - Lagerstyrning - att effektivt styra materialflöden och lager
- - Går det att ha låga varulager och hög leveransservice?
- - Ekonomisk orderkvantitet kontra lagringskostnader - vilka åtgärder är ekonomiskt fördelaktiga?
Övrigt
Denna kurs ingår i vårt diplomprogram för Diplomerad Inköpare.
Målgrupp
För dig som arbetar med inköp och vill förbättra din grundläggande kunskap och komplettera med viktiga verktyg. Kursen är även till för dig som är ny i rollen som inköpare.
Kommande kursstarter
Varför välja SIFU?
Gedigen kunskap och erfarenhet
Kvalitet och hög kundnöjdhet
Flexibla utbildningar
Kostnad för konferenspaket
Kostnad för lunch och fika tillkommer med 450 kr exklusive moms per dag på kurser och konferenser som genomförs fysiskt i lokal.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,7
Jag är nöjd med kursen som helhet
Jag är nöjd med kursen som helhet
Utbildningar, kurser och konferenser som utvecklar din kompetens
Kompetensutveckling genom kurser och konferenser är vår mission. SIFU vill bidra till en ökad välfärd i samhället genom att höja kompetensnivån inom svenskt näringsliv och offentlig sektor. Vi erbjuder ett brett utbud av kurser, konferenser och onlineutbildningar. Med många års...
Jag är nöjd med kursen som helhet