Kursbeskrivning
Få verktygen att bidra till den kreativa processen
För de flesta organisationer är digitala tjänster idag en central del av erbjudandet och det finns en rad olika specialistroller som samarbetar för att skapa produkterna och tjänsterna. För att kunna jobba riktigt nära dem som skapar den digitala kundupplevelsen, som till exempel UX-Designers, Service Designers eller Product Designers, behöver du förstå deras process och verktyg.
Välkommen till en intensiv dag där du får prova godbitar ur Human Centered Design och Design Thinking’s verktygslåda och får baskunskaperna som hjälper dig att bidra till produktutvecklingen med dina insikter, samt gör dig till en bättre beställare av design.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen är perfekt för dig som till exempel är projektledare, marknadsförare eller verksamhetsutvecklare – och som vill förstå vad som händer i designprocessen och hur du kan använda insikter kring kundernas beteenden och behov. Kursen är på en övergripande och strategisk nivå och kräver inga speciella förkunskaper.
Kursinnehåll
- Vad Human Centered Design betyder samt hur en Design Thinking process ser ut och hur du bäst bidrar till den
- Vilka roller som finns i ett digitalt design team och vad de faktiskt gör
- Beteendevetenskapens roll i Human Centered Design
- Praktiska övningar med Human Centered Design empati-verktyg – så ökar vi våra chanser att skapa lojala kunder
- Du lär dig skriva en Human Centered brief som utgår från affären och dina insikter runt målgruppen
Kursledare
Kursledare: Vanja Lagercrantz Videau, Designledare & UX-expert
Vanja är idag Head of User Experience & Design på Coop Sverige och har en lång och bred erfarenhet av att leda kreativa designteam. Hon har arbetat med varumärkesutveckling, tjänste- & affärsutveckling , reklam och retail men framförallt digitalt.
Hon är en uppskattad föreläsare på skolor som Berghs och Hyper Island och brinner för att dela sin kunskap. Vanja guidar dig igenom den snåriga begreppsdjungeln i designsfären men även tror starkt på tesen ”learning by doing” och därför består kursen till stor del av praktiska övningar.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...