Vilka är de mest efterfrågade kompetenserna för marknadsförare just nu? utbildning.se har ännu en gång granskat jobbannonser för att få fram vad arbetsgivare anser är de viktigaste färdigheterna. 500 jobbannonser har kokats ner till 20 heta kompetenser.
Det har gått nästan ett år sedan utbildning.se presenterade listan över 2020:s mest eftertraktade kompetenser för marknadsförare. Nu är det dags igen. Vi har granskat aktuella platsannonser på Arbetsförmedlingen för att kunna presentera kompetenserna som är eftertraktade på arbetsmarknaden just nu.
Topp 20 hetaste kompetenserna för marknadsförare 2021
- Social
- Driven
- Nyfiken
- Självständig
- Strukturerad
- Flexibel
- Resultatinriktad
- Positiv
- Strategisk
- Pedagogisk
- Självsäker
- Ansvarsfull
- Budgetansvar
- Inspirerande
- Inbound marketing
- Illustrator
- Orädd
- InDesign
- Servicekänsla
- Lojal
Nu och då
På förra årets lista hittade vi flera kompetenser som vittnade om att den digitala marknadsföringen på allvar tagit plats på arbetsgivarnas önskelistor. Då efterfrågades kompetenser inom SEO, sociala medier och marketing automation. I år har flera av dessa förvånande nog fallit bort. Vi vill inte dra slutsatsen att dessa kompetenser är mindre viktiga för det. Men kanske premieras andra, mjukare värden, framför dem. Resultatinriktad som är ny på listan samt flexibel och strategisk som klättrar några platser upp är alla kompetenser som är viktiga för att arbeta framgångsrikt med de kompetenser som fallit bort.
Marknadsföringsyrken ingår i en mycket varierad yrkeskategori vilket kan vara en förklaring till att listan förändrats mycket från föregående år. Vi kan se att både nyfiken och självständig är två kompetenser som puttats upp på listan. Bland nykomlingarna hittar vi även kompetenser som ansvarsfull, självsäker, inspirerande och orädd. Flera kompetenser som kanske blir allt viktigare i en föränderlig bransch?
Arbetsmarknad, lön och utbildning
Snittlönen för marknadsförare ligger på 47 400 kr enligt SCB:s lönestatistik från 2020. Lön baseras på flera parametrar som bland annat bransch, utbildning, erfarenhet och spetskompetens. Inom det närmsta året bedömer Arbetsförmedlingen att det kommer råda konkurrens om jobben, men på fem års sikt ser möjligheterna till jobb bättre ut då konkurrensen bedöms vara lägre då.
Då marknadsföring är ett konkurrenskraftigt område är det viktigt att ha de färdigheter som kommer att skilja dig från mängden. För att hålla dina kunskaper uppdaterade kan du vidareutbilda dig med yrkesutbildningar. Är du ny på arbetsmarknaden är praktik ett bra sätt att få in en fot på arbetsmarknaden.
Om heta kompetenser
Heta kompetenser är en årlig undersökning som genomförs av utbildning.se. I år har vi gått igenom 501 jobbannonser på Arbetsförmedlingen med målet att kartlägga de mest eftersökta kompetenserna för marknadsförare 2021. utbildning.se finns till för att ge dig bästa möjliga verktyg i din karriär och kompetensutveckling. Har du några frågor kan du vända dig till info@utbildning.se.
Källa: Arbetsförmedlingen och SCB