Sök utbildning

Arbetsmiljöplan – vad, när, hur?

Ska du ta fram en arbetsmiljöplan? I Sverige finns det krav från Arbetsmiljöverket att det vid byggnads- och anläggningsarbete ska finnas en arbetsmiljöplan. Här är reglerna som du behöver ha med i planen.

Ska du ta fram en arbetsmiljöplan? utbildning.se vägleder dig kring det viktigaste du bör tänka på!

I Sverige finns det krav från Arbetsmiljöverket att det vid byggnads- och anläggningsarbete ska finnas en arbetsmiljöplan. Varje projekt måste ha en unik arbetsmiljöplan. I den ska det framgå allt från vilka tider arbetet får pågå till vilka konkreta åtgärder som behövs för att förhindra olycksfall. Arbetsmiljöplanen måste följas av alla som är inblandade i projektet.

Varför behövs en arbetsmiljöplan?

En arbetsmiljöplan finns till för att säkerställa att arbetet på byggplatsen sker i en sund och säker miljö. 

När behövs en arbetsmiljöplan?

Arbetsmiljöplanen måste skapas innan bygget påbörjas. Den ska sedan användas under hela byggprocessen.


Behöver du mer kött på benen? Gå en utbildning!

Till alla BAS P/U-utbildningar


Vad ska en arbetsmiljöplan innehålla?

Planen ska innehålla både övergripande regler och mer specifika ordningsregler och ska bestå av tre olika delar:

  • De regler som gäller på arbetsplatsen.
  • En beskrivning av hur arbetsmiljöarbetet ska organiseras.
  • De arbetsmiljöåtgärder som ska förhindra olycksfall vid bland annat följande arbeten:
    • arbete med risk för fall,
    • schaktningsarbete med risk för ras,
    • arbete med vissa kemiska eller biologiska ämnen,
    • arbete i närheten av högspänningsledningar,
    • arbete som medför risk för drunkning,
    • arbete i brunnar och tunnlar,
    • arbete vid vilket sprängämnen används,
    • arbete med montering av tunga byggelement,
    • arbete på plats eller område med  passerande fordonstrafik samt
    • rivning av bärande konstruktioner eller hälsofarliga material eller ämnen. 

Vem ansvarar för arbetsmiljöplanen?

Ansvaret för att arbetsmiljöplanen upprättas och efterföljs delas upp på tre olika roller.

Byggherren (alternativt en uppdragsgivare som övertagit byggherrens ansvar) är den som beställer och betalar för projektet och är därmed också den som har det övergripande ansvaret för arbetsmiljön före och under ett bygg- eller anläggningsprojekt. Tillsammans med BAS-P ansvarar byggherren för att skapa en arbetsmiljöplan före projektet.

Byggarbetsmiljösamordnaren för planering och projektering (BAS-P) är den som ansvarar för arbetsmiljön i planerings- och projekteringsfasen.

Byggarbetsmiljösamordnaren för utförandefasen (BAS-U) är den som ansvarar för arbetsmiljön under själva byggfasen och som ser till att planen är tillgänglig och uppdaterad samt att alla på arbetsplatsen förstår den.

Bra att tänka på

  • Varje projekt är unikt. Kopiera därför inte en gammal plan rätt av utan tänk igenom noga och anpassa planen för just ditt projekt.
  • Se till att planen är lätt att förstå. Dela och diskutera den gärna med alla som kommer beröras av den för att säkerställa att alla är med på noterna. 

Tips! Mer information kring arbetsmiljöplan hittar du på 
Arbetsmiljöverkets hemsida.


Annonser

Du kanske också är intresserad av: