Sök utbildning

Krishantering för företag – hur hanterar ni krisen?

Hur rustade är ni för att möta krisen när det värsta händer? I Sverige ska alla företag ha beredskap och rutiner för krishantering. Har ni rätt utbildning och kunskap som krävs?

Många av oss kommer någon gång att ha upplevt en allvarlig eller svårhanterlig händelse i anslutning till arbetet. Frågan är hur väl rustade vi är för att möta krisen när det värsta faktiskt händer.

I Sverige ska alla företag, oavsett storlek, ha beredskap och rutiner för krishantering. Syftet är i första hand att minska personligt lidande och att förebygga sjukfrånvaro i samband med allvarliga händelser. Olyckor, rån, uppsägningar, terror, våld och hot på arbetsplatsen eller privata tragedier som dödsfall och skilsmässor är alla faktorer som i olika grad kan påverka medarbetarna, företaget och själva varumärket. En annan form av kris kan vara informationssäkerhetskriser, där exempelvis viktig eller känslig information läcker ut.

Att förutspå exakt när och hur en olycka eller krissituation ska uppstå och vilka effekter som följer är näst intill omöjligt. Men när krisen väl är framme gäller det att ha en färdig utarbetad krisplan där alla är väl insatta i sin roll och kan agera snabbt.

Se alla utbildningar i krishantering

En krisplan underlättar snabb omställning

När krisen kommer krävs det att ledningen agerar snabbt och vet vad som behöver prioriteras. Det går såklart inte att förbereda sig för allt men med en krisplan har man goda förutsättningar att hantera situationen på ett framgångsrikt sätt. Krisen kan vara alltifrån intern till på internationell nivå.

Det bästa är om man har både ett uttalat kristeam och krisplan. På så sätt vet man vilka som har det överblickande ansvaret och kan bedöma vilka åtgärder som måste vidtas. När krisen kommer måste man kunna göra en bedömning vilka arbetsuppgifter man kan pausa och vad som måste fortgå.

Chefens roll

Att vara chef i en kris är utmanande och man har en viktig roll i hur arbetet kan fortsätta. Här kommer några punkter som kan vara bra att tänka på som chef:

  • Informera och ha en tydlig kommunikation så alla känner sig involverade och informerade
  • Ge dina medarbetare lite extra omsorg och respektera deras olika känslor och reaktioner
  • Se till att finnas till hand för frågor och funderingar
  • Var uppmärksam på hur du själv reagerar i krisen och hur det påverkar dig i din roll – fortsätt leda din grupp och kom ihåg att det är okej att visa känslor. 

Utbildning i risk- och krishantering

Hur är beredskapen på din arbetsplats? Behöver din arbetsplats hjälp med krisberedskap finns flera utbildningar inom risk- och krishantering som ger er rätt verktyg och gör er redo för att kunna behålla lugnet när det värsta händer. Utbildning i risk- och krishantering kan dels hjälpa att förebygga eventuella kriser och dels hjälpa er att upprätta en beredskapsplan för hur ni ska agera om det värsta skulle hända. På en utbildning i krishantering får ni verktyg för att aktivt kunna arbeta med krishantering på arbetsplatsen, ni får förståelse för krisens olika faser och kunskap om vad som ingår i en krishanteringsplan. 

Se alla utbildningar i risk- och krishantering

Se alla säkerhetsutbildningar


Annonser