Alla har vi den där personen på arbetsplatsen som vi inte står ut med, men tyvärr kan de flesta av oss inte välja våra kollegor. Men hur ska du lära dig komma överens med kollegan du hatar? utbildning.se har samlat tipsen som hjälper dig hantera en besvärlig relation på jobbet!
1. Kill them with kindness
När du har svårt att komma överens med någon är det bästa att vara extra trevlig. Ge inte din kollega en chans att komma med klagomål över att du ha betett dig illa eller oprofessionellt. Försök att vara den större personen och dras inte ner i tjafs och skitsnack. Med det sagt bör du inte överanstränga dig för att bli personens kompis, se bara till att du alltid är artig och korrekt. Det är svårt att fortsätta vara otrevlig mot någon som vägrar sjunka till samma nivå och alltid svarar med ett leende.
2. Separera ditt arbetsliv från ditt privatliv
Om du jobbar på den sortens arbetsplats som gärna umgås med varandra utanför jobbet kan det vara en god idé att vara väldigt selektiv med vilka evenemang du väljer att delta i. För att det inte ska kännas som att konflikten tar över ditt liv kan du planera in luncher med vänner utanför jobbet och strunta i fredags-aw:n. Detta hjälper dig behålla avstånd till problemen med kollegan.
Förslag på utbildningar
3. Behåll perspektiv
Som i alla sorters konflikter gäller det att försöka behålla ett sunt perspektiv. Försök fokusera på dina långsiktiga mål på din arbetsplats och i karriären i stort. När du tappar humöret så visualisera din framtid, var kommer du vara om ett år eller om fem? Med största sannolikhet kommer din kollega inte vara en del av ditt arbetsliv i ett längre perspektiv och i det långa loppet är detta bara en kort period som du måste ta dig igenom. Fundera också på om det är något du kan lära dig i den här situationen, dels kan du se det som en lektion i hur man inte bör behandla kollegor, dels är det ett tillfälle att lära dig att hantera besvärliga människor. Nästa gång du hamnar i en sådan situation kommer du veta exakt hur du ska agera!
4. Ta stöd utanför jobbet
Alla behöver utlopp för sin frustration, se dock till att hålla det utanför arbetsplatsen. Pratar du illa om din kollega på jobbet kommer det för det första ställa dig i dålig dager och för det andra är det en stor risk att den du inte kommer överens med förr eller senare får höra det. Om du behöver ventilera, vänd dig till nära och kära utanför arbetsplatsen.
5. Be om hjälp
Om problemen kvarstår bör du utvärdera hur mycket den dåliga relationen påverkar dig, om du mår mycket dåligt och du börjar känna ångest inför att gå till jobbet ska du inte vara rädd för att be om hjälp. Speciellt om det påverkar din förmåga att utföra ditt arbete bör du ta kontakt med företagets HR-representant eller din närmsta chef. Om du pratar med dina överordnade, se till att ha konkreta exempel på konflikten, vilket är lättare att agera på än bara en känsla.