I rollen som administratör har du varierande arbetsuppgifter, det kan handla om att ha kontakt med såväl allmänheten som företag, kunder, leverantörer och myndigheter. Administratören assisterar och ger service till en eller flera personer, exempelvis en chef eller en avdelning med handläggare eller försäljare. Samtidigt kan du ansvara för egna arbetsuppgifter eller projekt.
Förslag på utbildningar
Administratörens arbetsuppgifter kan variera från att förbereda ärenden, ta fram information ur databaser, och sammanställa material och delta i utredningar. Andra arbetsuppgifter kan vara administration kring fakturor och ordrar, inköp, kund-, konferens-, och resebokningar.
Administratörens arbete kräver ständig vidareutbildning i bland annat data, språk och ekonomi. Det är en fördel att komplettera din utbildning med exempelvis marknadsföring, grafisk formgivning, juridik eller kunskaper om informationsteknologi och informationssökning. Att behärska dataprogram både för textbehandling och hantering av löner och bokföring är ibland nödvändigt för dig som administratör beroende på vilken arbetsgivare du har.
Sinne för detaljer, ordning och struktur är viktigt för administratören som samordnar så att allt finns på rätt plats vid rätt tid. Yrkesrollen pendlar mellan ett arbete i bakgrunden och att ha många kontakter utåt. Genom kurser inom kundbemötande kan du som administratör bli ännu mer eftertraktad på arbetsmarknaden.
Förslag på vidareutbildning för dig som administratör
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Ett första steg om du som administratör funderar på att satsa på vidareutbildning är att ta upp frågan med din chef. Ta inledningsvis reda på om din arbetsplats har en policy för kompetensutveckling. Om det finns en policy för kompetensutveckling på din arbetsplats kan denna innebära att du får utbildningen finansierad av din arbetsgivare eller att du får möjlighet att vara ledig från jobbet ett par dagar för att utbilda dig.
Om du har svårt att välja vilken utbildning du ska satsa på kan du höra med dina kollegor, kanske har de tips på utbildningar de tror skulle kunna passa dig.
Framtidsutsikter
Enligt Arbetsförmedlingen kommer konkurrensen vara fortsatt hård om jobben som administratör och sekreterare under de närmaste fem till tio åren. Det finns flera tjänster inom administration men det finns och många som söker dessa jobb. Att ha god datorvana samt starka kunskaper inom språk är meriterande och ökar möjligheterna till att få jobb.
Relaterade yrken