Kommunikatören arbetar med att förmedla arbetsplatsens budskap både externt och internt. Arbetet handlar ofta om att bygga relationer och öka kännedomen om varumärket. Det är viktigt att kommunikatören kan arbeta strategiskt och vet vilket budskap som ska publiceras i vilken kanal. Idag använder kommunikatörer ofta sociala medier i sitt arbete, vilket ställer krav på kommunikatörens digitala kompetens. I många fall arbetar kommunikatören också med att ta fram bilder, statistik och analysera arbetsplatsens kommunikationsaktiviteter.
Förslag på vidareutbildning för dig som kommunikatör
För kommunikatörer som vill utvecklas i sin yrkesroll finns en mängd utbildningar att välja mellan. Kommunikatörer som vill vidareutbildas kan välja att bli bättre på att använda sociala medier som Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube och Instagram på ett mer strategiskt sätt. Om du arbetar med bilder är det viktigt att ha kunskaper inom de vanligaste Adobeprogrammen som används för bildredigering. Tänk på att programmen ständigt utvecklas, vilket innebär att du behöver utbilda dig kontinuerligt under hela din karriär.
Det kan vara bra för kommunikatören att läsa en utbildning inom copywriting för att på ett bättre sätt kunna anpassa texten efter målgrupp och kanal.Texter som publiceras på den egna webbplatsen kan dessutom behöva sökmotoroptimeras, vilket ställer krav på att du som kommunikatör förstår hur du skriver texter som är SEO-anpassade. Även kurser inom PR och onlinemarknadsföring kan vara gynnsamma för din karriär.
Som kommunikatör kan du dra stor nytta av att bli bättre på att använda Google Analytics. Google Analytics används ofta av kommunikatörer för att följa upp statistik gällande besökare, vilka sidor som är populära samt varifrån trafiken kommer. Det finns många olika utbildningar inom digital kommunikation där du kan lära dig mer om hur du kan jobba med webbstatistikverktyg.
Om du som kommunikatör vill ta större ansvar på din arbetsplats eller vill bli kommunikationschef kan kurser inom ledarskap vara något för dig. Du kan välja att antingen rikta in dig på exempelvis coachande ledarskap eller läsa ett längre och mer omfattande ledarskapsprogram.
Att tänka på om du vill vidareutbilda dig
Det är viktigt att du som kommunikatör är duktig på att strukturera ditt arbete, är kreativ och är duktig på att uttrycka dig i både skrift och tal. Eftersom kommunikatörens arbete ofta bedrivs i grupp är det också viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Om du vill vidareutbildas som kommunikatör är det ett bra första steg att ta reda på om din arbetsplats har någon policy för kompetensutveckling. Om det finns en policy kan detta innebära att du exempelvis har möjlighet att läsa en utbildning på arbetstid eller att arbetsgivaren står för utbildningens kostnad.
När du ska välja utbildning är det bra att först se över vilka kunskapsluckor du har och var du skulle kunna bli ännu bättre. Är du osäker på vilken utbildning som skulle kunna vara aktuell för dig kan du höra om dina kollegor har tips på någon utbildning de tidigare deltagit i som var lärorik. Kanske har din chef också tips på utbildningar som skulle kunna komplettera dig i din yrkesroll.
Framtidsutsikter
Många väljer att utbilda sig till kommunikatör på universitet och högskolor samtidigt som personer med annan utbildningsbakgrund, exempelvis ekonomer och journalister, konkurrerar om jobben.
Enligt Arbetsförmedlingens yrkeskompass råder det hård konkurens på arbetsmarknaden för kommunikatörer både på en längre och på en kortare sikt. Eftersom den digitala utvecklingen går fort är det viktigt att du som kommunikatör hänger med i nya trender och håller dig uppdaterad genom vidareutbildning under hela din karriär.
Relaterade yrken
[Facebook:recommend]
« Tillbaka till alla yrken inom kultur, media och design
« Tillbaka till Karriärguidens startsida
« Alla yrken A–Ö