Liberating Structures - Essentials
-
Göteborg
-
Öppen utbildning
-
Från 5 960 SEK
-
2025-02-25
Utbildningar och kurser för dig som jobbar inom kommunikation och media
Det dagliga arbetet blir allt mer utmanande för dig som jobbar på en informations- eller kommunikationsavdelning. Ofta ska du fungera både som skribent, strateg, projektledare, kommunikatör och webbredaktör. Du ska kunna analysera och utvärdera statistik för att optimera innehållet på er webbplats och intranät. Dessutom ska du i många fall kunna arbeta med bildhantering, sociala medier som Facebook, LinkedIn och Twitter, kunna övergripande varumärkesarbete och veta vad som gäller vid PUL och upphovsrättslagar.
Skriva bra texter som kanalanpassas
Du kan behöva kunna skriva bra texter både för att förmedla i internkommunikation, informativa och redaktionella texter till ert företags webbplats och pressmeddelande till journalister och media. Men förutom att målgruppsanpassa innehållet är det bra om du även kan vinkla informationen beroende på kanal, så att du skriver och använder bildhantering på ett sätt för tryckt produktion, och på ett annat sätt för webbplatser där du exempelvis kan behöva sökmotoroptimera texterna, det vill säga arbeta med seo.
Strategier för sociala medier
Allt fler företag arbetar aktivt med att kommunicera via sociala medier som Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube och Instagram. Har ert företag en strategi och handlingsplan för hur ni arbetar med detta? Eller har ni kanske startat upp ett konto för "att ni borde ha det" men sen inte jobbar med det aktivt? Många företag förstår även allt mer nyttan med social listening - det vill säga att lyssna av det som sägs i sociala medier om det egna företaget för att få nya värdefulla insikter, men utan att lägga sig i diskussionen.
Internkommunikation
Många gånger hamnar en stor del av internkommunikationen på dig som jobbar på företagets kommunikationsavdelning, bara för att det är kommunikationsavdelningen som uppdaterar intranätet. Detta kan ställa ganska stora krav på dig som är webbredaktör och arbetar med detta. Du behöver ha god dialog med chefer och HR som du ofta får underlaget ifrån, och därefter kan du behöva skriva om texter så att det blir enkelt för medarbetaren att ta till sig informationen. Därefter kan det vara bra om du kan analysera resultatet via statistikverktyg som Google Analytics och på ett konstruktivt och strategiskt sätt ge återkoppling uppåt i företaget för att kunna utveckla internkommunikationen ytterligare i framtiden.
E-utskick och digitala nyhetsbrev
Många företag arbetar aktivt med att skicka ut information till sin målgrupp via e-utskick och e-nyhetsbrev. Breven kan skickas till de som har valt att prenumerera på ett företags digitala nyhetsbrev via webbplatsen, eller företag och organisationer som skickar information till befintliga kunder de har en god tidigare relation till. Olika målgrupper betyder att man bör ha olika innehåll i e-nyhetsbreven. Det finns många olika utskicksverktyg man kan arbeta med. Det är viktigt att kommunikatören som jobbar med utskicken vet reglerna runt detta, så att man enbart skickar e-nyhetsbreven till de prenumeranter som man får och bör skicka till. Man kan dessutom få olika öppningsfrekvens och klickfrekvens i breven, beroende på hur bra själva e-nyhetsbreven görs.
Google Analytics och andra webbstatistikverktyg
Google Analytics är exempel på ett webbstatistikverktyg som används av många webbredaktörer för att följa upp resultatet på webbsidan. Webbstatistiken innehåller ofta rätt mycket information, så det gäller att veta vad som är viktigt att kolla på. Du kan bland annat få fram hur många besökare webbplatsen har, hur länge besökarna i genomsnitt är inne på en specifik sida, vilka sidor som är populärast och varifrån trafiken kommer. Det finns många olika utbildningar inom digital kommunikation där du kan lära dig mer om hur du kan jobba med webbstatistikverktyg.
Du kan välja att gå en öppen utbildning eller en företagsanpassad, din kommunikationsutbildning kommer du helt och hållet anpassas efter dina behov och önskemål.