Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Beskrivning av: Marknadsföring Start
Du som vill börja arbeta med marknadsföring får med den här kursen en grundläggande förståelse för de olika processer och modeller som ingår i en marknadsförares verktygslåda. Det är här du börjar din resa mot en spännande karriär!
Kursens innehåll
Marknadsföring handlar om kundrelationer, affärsmöjligheter och om att utveckla verksamheten. Kursen ger en grundlig förståelse för mekanismer och processer inom modern marknadsföring med tillämpning av strategiska modeller, från omvärlds- och målgruppsanalys, till en färdig marknadsplan, där varumärket sätts i arbete som drivkraft för tillväxt och mening.
Du lär dig att förstå betydelsen och värdet av att tänka i termer av holistisk kommunikation inklusive insikter kring AI i en allt mer teknikdriven marknad. En röd tråd är förankringen i verkliga fall där du förbereds för en mångsidig karriär med en balans i nutidens och framtidens marknadsföringslandskap, synsätt, teorier och metoder.
Det här får du
- Marknadsföringens begrepp
- Segmentering och val av målgrupper
- Definition av varumärke och positionering
- Marknads- och aktivitetsplanering
- Tillämpning och reflektion över AI inom marknadsföring
Vem är kursen för?
För dig som är intresserad av att börja arbeta med marknadsföring. Efter genomgången kurs ska du förstå begreppen och effektivt kunna välja och tillämpa principer, metoder och modeller.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Jesper Odelius
Futurist på Framtider.se
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande. Inga förkunskaper inom ämnet eller inom kommunikation i stort krävs.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 11/4 kl 09.00-12.00.
Avslut online 6/5 kl 09.00-12.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarlett zoommöte onsdagar kl 19.00 ca 1-1,5 h.
1-2 st gästföreläsare i zoommöte, tidpunkt tbd.
Egna studietimmar
10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.