Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Beskrivning av: Varumärkes- och affärsstrategi
Tycker du att det är svårt att få gehör för att alla i din organisation behöver tänka varumärke idag och se till helheten och inte bara sin del av affären? Eller vill du snabbt göra en förflyttning av varumärket för att kunna möta nya behov och beteenden men vet inte riktigt hur? Då är det här en kurs för dig!
Kursens innehåll
Kursen har utvecklats för att gå igenom grunderna i modern varumärkesutveckling. Målet är att ge dig insikter och färdigheter att gå vidare på egen hand med ert eget varumärke eller som en bättre beställare av större varumärkesarbeten.
Kursen omfattar åtta veckor och följer de steg som krävs för att göra ett gediget varumärkesarbete idag. Fokus är på det önskade framtida varumärket och hur det behöver samordna och styra verksamhetens strategier för att lyckas i en snabbrörlig och komplex verklighet. Vi varvar teori med eget arbete i case genom hela utbildningen och har stark betoning på vad som krävs för att få praktiskt genomslag i verkligheten.
Målsättningen är att göra varumärkesarbeten som är så enkla som möjligt – men inte enklare. Då tappar de sin styrkraft.
Det här får du
- Insikter om hur varumärken fungerar och ett ramverk för varumärkestänkande som tydliggör kopplingen till affärsstrategin
- Tillgång till en beprövad arbetsprocess för varumärkesutveckling
- Arbeta med nulägesanalys och förstå vad som behöver finnas med i en sådan och hur mycket – eller lite – nulägesanalys som krävs i olika situationer och sammanhang
- Ta fram en vision som ger riktning och ett tydligt syfte för varumärket och som är början på berättelsen om vad varumärket är och vart det är på väg
- Kunskap om centrala beståndsdelar i ett varumärkeslöfte och möjlighet att arbeta genom och diskutera ett case och få feedback på det
- Arbeta fram en enkel integrerad varumärkesplan för genomförande i hela verksamheten inklusive t ex produkt-och tjänsteutveckling, HR och i hela kundresan. Insikter om vad som krävs för att lyckas ta fram en bra sådan plan
- Diskutera olika sätt att engagera organisationen och få gehör och genomslag för varumärkestänkande i verksamheten
Vem är kursen för?
Kursen passar för dig som vill lära dig mer om varumärkesutveckling och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk. Du kan vara en kommunikatör i ledande befattning eller en senior kommunikatör som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Du kan också komma från HR eller ett helt annat håll i verksamheten och vill lära dig mer om modernt varumärkesbyggande.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvarig
Åsa Myrdal Bratt
Fristående varumärkeskonsult, Myrdal Bratt Partners.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
30 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
37 500 kronor
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Arbetet med case görs i mindre grupper.
Kursdatum
Kursstart online måndag 17/2 kl 13.00-15.00 Måndagar: gemensam uppföljning kl 14:00-15:00 fr o m andra kursveckan. Kursavslut online måndag 14/4 kl 13.00-15.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.