Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Beskrivning av: Varumärkespositionering och strategi
Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikationslandskap.
Om kursen
I dagens digitaliserade och alltmer komplexa kommunikations- och affärslandskap har vikten av en tydlig varumärkesposition blivit avgörande. Nya medier suddar ut gränsen mellan interna och externa målgrupper. Transparensen och snabbheten krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influencers och alltmer komplexa kundresor.
För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer identifiera ett tydligt syfte för sitt varumärke och ta ett helhetsgrepp om hur det ska upplevas - för att på så vis skapa tydlig, engagerande och lönsam kommunikation mot alla målgrupper.
På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg. Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.
I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella cases, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor – samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt och konsekvent med varumärket. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt brukar det vara bra att arbeta med varumärken inom den egna organisationen. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.
Vem är kursen för?
Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation.
Det här får du
- Kunskap om vad ett varumärke är och hur digitala medier och digitala logik påverkar varumärkets roll
- Förståelse för hur varumärken positioneras samt hur man bygger igenkänning och värde över tid i olika ekosystem
- Insikt i strategisk kommunikationsplanering och varumärkesstyrning över olika kanaler och sammanhang
- Kunskap om hur man sätter relevanta KPI:er och mätpunkter för ett varumärke
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 21 novemberSlutTorsdag 21 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Tobias Brandt
Head of Strategy, Singular Studios.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor
Kursdatum
Onsdagar 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 och 15/10 kl. 09:30-16:30
Egna studietimmar
ca 5-10 timmarKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.