Kursbeskrivning
Ta din kravhantering till nästa nivå genom att sätta intressenter, kunder och användare i centrum. Under en dag får du öva på praktiska tekniker som hjälper dig fånga och prioritera behov för att sedan kunna identifiera och dokumentera lösningar. Genom att jobba med ett case får du insikter i hur teknikerna tillämpas i alla delar av ditt kravarbete, från insamling till dokumentering och uppföljning.
Vi går igenom och visar hur följande delar hänger ihop:
- Kund- och stakeholder intevjuer
- Användningstester
- Customer journey maps
- Low-fidelity och hi-fidelity prototyper
- Produkt- och sprint backlogs
- User stories och acceptanskriterier
Genom att tydligare koppla ihop kundresekartor och prototyper med stories och acceptanskriterier skapar du en kraftfull helhetsbild över kraven. Din organisations dagliga arbete med kravhantering underlättas genom att skapa en gedigen grund för löpande prioritering, kommunikation och uppföljning av kraven.
Denna intensiva kurs ger dig verktygen för att effektivt samla in, visualisera, prioritera och följa upp krav – alltid med organisationens effektmål och användarens behov i fokus. Kursens upplägg betonar praktisk tillämpning av teknikerna genom att koppla samtliga övningar till ett och samma case.
Du lär dig
- Designprinciper för ett mer kundcentrerat kravarbete – insikter och empati, visualisering, kollaboration och samarbete, lärande genom att göra, och en hollistiskt tillvägagångssätt.
- Design thinking som ett agilt ramverk – empati, definiering, idégenerering, prototyping, testning, implementering.
- Kvalitativa intervjuer med stödmaterial – Lär dig hur djupintervjuer med trigger-material kan avslöja viktiga insikter och skapa en grund för starkare kravställning.
- Användningstester i par – Observera användare samtidigt som du dokumentera behoven genom att låta dem använda prototyper eller nya versioner av funktioner och tjänster. Du observera vad de gör samtidigt som du fångar upp hur de tänker och vad de behöver.
- Visualisering med customer journey mapp (kundresekarta) – Skapa en holistisk bild av användarens interaktioner med tjänsten, från början till slut. Identifiera både smärtpunkter och förbättringsmöjligheter för att sedan kunna prioritera och planera lösningar.
- Prototyper och skisser – Utforska och kommunicera både behov och lösningar genom allt från enkla skisser till högupplösta prototyper, som tillsammans med de textuella kraven skapar en helhetsbild som både verksamheten och utvecklingsteam har lättare att förstå.
- Acceptance criteria som fritext, Given-When-Then scenarios och tabeller – Lär dig komplettera enklare checklistor med ”Given-When-Then”-scenarier för att säkerställa att krav är tydligt definierade och verifierbara.
Målgrupp och förkunskaper
Kursen är perfekt för dig som arbetar med kravhantering, produktutveckling, design eller IT-projektledning och är intresserad av att förbättra samarbetet mellan olika intressenter, från affärssidan till utvecklingsteamet. Du kanske jobbar som verksamhetsutvecklare, produktägare, business analyst, systemförvaltare, användarrepresentant, kundtjänst eller med ansvar för webb- och digitala kanaler.
Du bör ha tidigare erfarenhet av kravhantering och känna till vanliga koncept och begrepp.
Om du deltar i klassrum behöver du ha med din dator då flera av utbildningarna även har övningar som vanligtvis sker digitalt. För vissa utbildningar skickas material ut i förväg och du behöver då kunna nå det via din dator.
Detaljerad information
Designprinciper
- Insikter och empati
- Visualisering
- Kollaboration/samarbete
- Lärande genom att göra
- Holistisk tillvägagångssätt
Design thinking
- Empati
- Definiering
- Idégenerering
- Prototyping
- Testning
- Implementering
Double diamond
- Skilja på att definiera problem och identifiera lösningar
- Ge plats till både utforskande av olika alternativ (divigering) samt beslut och konkretisering (konvergering)
Djupintervjuer med stödmaterial
- Genomför kvalitativa intervjuder med olika stödmaterial (kallas också för triggermaterial)
- Stödmaterialet är ett visuellt hjälpmedel för både intervjuaren och den intervjuade
- Fånga och summera relevanta insikter från intervjuer
Användningstester ( 2 observatörer & 1 användare)
- En person observerar och ger stöd till användaren medan en annan person dokumenterar
- Användaren löser en uppgift och berättar samtidigt högt för observatörerna om hur hen resonerar
- Vi ser inte bara vad användaren gör, utan hör också hur hen tänker och ser hur hen agerar och reagerar
Kundresan och kundresekartan (customer journey map)
- Fånga och visualisera behov före, under och efter interaktionen med en specifik tjänst
- Betrakta samtliga kontaktpunkter, både fysiska och digitala
- Identifiera ”pain points” och ”gain points” med hjälp av upplevelsekurvan
- Skapa en visuell grund för prioritering
Prototyper och skisser
- ”Low fidelity” med penna och papper för att fånga upp behoven
- ”High fideltiy” med ritverktyg för att illustrera och utvärdera olika alternativ samt specificera kravdetaljer
Acceptanskriterier med hjälp av ”Given-When-Then”-scenarier
- Som fritext (enklare checklistor), scenarior och tabeller
- Grunden för intressenternas godkännande
- Enkel dokumentation av kravdetaljer som kompletterar prototyper
- Ger strukturerad dokumentation för testning och uppföljning
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Vi vill göra skillnad i världen
Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....