Kursbeskrivning
Medarbetarsamtal och svåra samtal
Lär dig att hålla konstruktiva medarbetarsamtal och att hantera de svåra samtalen. Utbildningen hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt, så att samtalen du håller som chef blir både mer givande och betydligt lättare att genomföra. Utbildningen går igenom både medarbetarsamtal och svåra samtal.
Målsättningen är att du ska:
- få tillgång till effektiva kommunikationsverktyg
- lära dig planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal
- kunna utvärdera medarbetarens kompetens och arbetsresultat
- lära dig genomföra svåra samtal och hantera olika jobbiga beteendestilar
- minska känslorna av obehag och stress inför svåra samtal
Gör svåra samtal enkla
Ibland kan samtal med personalen vara både stressande och påfrestande. Som chef är du påpassad under samtalen och du behöver veta vad du kan och får säga. Utbildningen ger dig tillgång till praktiska verktyg som gör medarbetarsamtal mer produktiva och svåra samtal enklare. Resultatet blir mer givande kommunikation för båda parter.
Kommande kursstarter
Varför välja Hjärtum Utbildning?
Kursledare med branschexpertis
Centralt läge
Eftertraktad utbildning
Innehåll
Innehåller både metoder, verktyg och arbetssätt
Samtalsmetodik - praktisk tillämpning
• Kommunikationens olika verktyg
• Öppna frågor och stängda frågor
• Få tysta att prata mer
• Att ha modet att avbryta de som pratar för mycket
• Tystnad som samtalsmetod
Medarbetarsamtalet - verktyg för fokusering
• Se helheten - kopplingen till t ex lön och feedback
• Utvärdera prestation och kompetens
• Två-faktorteorin
• Chefens resp medarbetarens syfte med samtalet
• Att ge konstruktiv kritik och tydlig återkoppling
• Konkreta exempel på bra och dåliga saker
Arbetssätt kring medarbetarsamtalet
• Generell resp individuell checklista
• Förväntningar och ramar
• Tillbakablick på det året som gått
• Mål som gäller för företaget och gruppen
• Utveckling som krävs för att möta kraven
• Vilka mål skall vi sätta upp?
• Hur och när följer vi upp samtalet?
Förberedelser inför svåra samtal
• Hantera olika typer av personligheter och beteendestilar:
- Självsäkra
- Aggressiva
- Undergivna
• Din egen känsla av stress och obehag inför samtalet
• Att förstå bakgrunden till medarbetarens agerande
• Eget ansvar och egen roll i det inträffade
• Vad vill du åstadkomma med samtalet?
• Att skapa utrymme till förändring
Praktiska exempel - lösningar på svåra samtal
• Hur samtalar du vid följande problemsituationer:
- Problem att samarbeta med andra
- Prestationen är sämre än vanligt
- Missbruksproblem - alkohol och andra droger
- Mobbning - kränkning av kollegor
- Misskötsel - ofta försenad, låg arbetsmoral mm
- Hög sjukfrånvaro
• Hur meddelar du svåra beslut, t ex vid:
- Uppsägning
- Omplacering
- Ändrade arbetsuppgifter
• Svåra samtal med omtanke och konsten att lyssna
• Att följa upp och finnas till hands efteråt
Huvudinnehåll
Gör chefens samtal enklare
Utbildningen tar upp både medarbetarsamtal och svåra samtal och hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt. Med rätt förberedelser blir chefssamtalen både mer konstruktiva och betydligt lättare att genomföra. Stressen minskar och resultatet blir mer effektiva och givande samtal.
Målgrupp
En utbildning för chefer och ledare
Utbildningen riktar sig till dig som är chef eller ledare och som vill ha kunskap i hur du genomför både medarbetarsamtal och svåra samtal med din personal.
Du vill lära dig hur du kan planera och bygga upp medarbetarsamtalen och få redskap för hur du ger konstruktiv feedback som leder framåt.
Du vill också lära dig att genomföra de svåra och tunga samtalen. Det kan till exempel handla om uppsägning, låg arbetsmoral, dålig prestation osv. Samtal som lätt skapar stress om du inte har rätt verktyg för att genomföra dem.
Investering
Deltagaravgift
6.980 kr per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation. Moms tillkommer.
Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
5 av 5
5 av 5
Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens och engagemang. Förutom våra öppna utbildningar tar vi även fram anpassade utbildningar,...
5 av 5 möjliga poäng