Kursbeskrivning
UTVECKLA AI-DRIVNA PROCESSER
Kursen AI-driven marknadsföring och kommunikation riktar sig till dig med erfarenhet inom digital marknadsföring som vill lära dig mer om AI och Machine learning - och lär dig leda processer inom marknads- & kommunikationsutveckling.
Artificiell intelligence (AI) håller på att förändra och revolutionera marknads- och kommunikationsarbetet. Att tillämpa AI och utnyttja dess kraft och potential i marknads- och kommunikationsarbetet blir därmed alltmer väsentlig ur såväl lönsamhets- som konkurrenshänseende.
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med digital marknadsföring, analys eller kommunikation och är nyfiken på hur du kan använda AI som stöd i ditt arbete.
Utbildningen är bred och innefattar tillämpningsområden, utmaningar och möjligheter såväl som processer, metodik och plattformar på marknaden. En viktig del i utbildning är maskininlärning, som är central teknik för att uppnå AI.
Kursinnehåll
Artificiell intelligens och maskininlärning inom marknadskommunikation, 40 YH-poäng
- Artificiell intelligens vs maskininlärning
- Begrepp, tillämpning, egenskaper, funktionalitet, etc.
- Tillämpningsområden inom AI-driven marknadsföring
- Dataanalys, NLP natural language processing/naturlig språkbehandling, mediaköp, automatiserad beslutsfattning, innehållsgenerering/innehållsproduktion, realtidspersonalisering, etc.
- Komponenter inom AI-driven marknadsföring
- Maskininlärning, big data, dataanalys, plattformar och system samt ramverk och statistiska modeller.
- Process och metodik inom AI-driven marknadsföring
- Marknadsanalys och segmentering, målsättning och nyckeltal, dataskydd och integritet/gdpr och juridik, datakällor och datakvantitet, data science och expertis, datakvalitet, beslutfattande, automatisering, etc.
- Plattformar, system och ramverk inom AI-driven marknadsföring
- Utmaningar inom AI-driven marknadsföring
- Tränings-/inlärningstid, datakvalitet, integritet, affärsnyttoperspektiv, metodik och tillämpning, digitalisering och disruption.
- Möjligheter inom AI-driven marknadsföring
- Ökad avkastning/omsättning, förbättrad kundrelation och personalisering, förbättrad marknadsmätning, effektivare beslutsfattning, etc.
FLEXIBELT UPPLÄGG
Kursen genomförs med ett så kallat flexibelt upplägg. Det innebär att du som läser en kort YH-kurs på distans kan välja om du vill följa med din klass och deras tempo eller om du vill ta del av lektionsmaterialet helt i din egen takt, när du har möjlighet.
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka krävs det att du har:
- Grundläggande behörighet: lägst godkänt betyg i minst 2 250 gymnasiepoäng inklusive kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
- Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom digital marknadsföring, digital kommunikation eller digital analys.
Följande dokument/filer krävs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
-
Gymnasiebetyg
-
Beskrivning av din yrkeserfarenhet - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Intresseanmälan
Hitta din korta YH utbildning på IHM Yrkeshögskola!
När du läser en kort YH-utbildning på IHM får du inte bara kompetens för ett efterfrågat framtidsyrke. Hos oss utvecklas du till en modig nytänkare, med förmågan att bryta invanda mönster och driva innovation. Vill du vara med och forma...