Kursbeskrivning
Great minds don’t think alike!
Att vara ledare är en av de mest inspirerande roller vi kan ha, men som ledare står vi inför många olika utmaningar och det kan ibland bli ensamt på toppen. Vår passion är att utveckla dig som ledare och bidra till att du når högre resultat genom att bli mer effektiv, handlingskraftig och förberedd inför framtidens utmaningar. Allt vi gör handlar om att utveckla och konkretisera dig i din roll så du kan vara effektivare och prestera bättre än du haft möjlighet till utan stödet av Leaders Alliance och din nätverksgrupp. Vår unika trestegsmetodik skiljer sig från traditionella nätverk och grundar sig på tre grundpelare:
Aktivt erfarenhetsutbyte
Vi anser att framtidens kompetensutveckling är ett aktivt erfarenhetsutbyte där gruppens samlade kompetens nyttjas för att hitta nya perspektiv, strategier och innovativa lösningar på era utmaningar. För att ni ska kunna lära av varandras framgångar och misslyckanden är utbytet av kunskaper och erfarenheter centralt i diskussionerna. Sammansättningen av gruppen är avgörande för kvaliteten på diskussionerna och därför är vi noggranna i vår urvalsprocess.
Ledarskaps- och personlighetsutveckling
En ökad självkännedom och självinsikt är nyckeln för att växa inom sin roll, sitt ledarskap och som person. Insikt i hur man hanterar olika situationer samt vad som driver och motiverar en är grundläggande för att utvecklas. Ett nätverk är som en vänskapsrelation, därför läggs det stort fokus på teambuilding, kombinerat med självkännedom, redan från första tillfället.
Disruptivt & innovativt fokus
Vi utvecklar handlingskraftiga ledare som ligger i framkant och löser framtidens utmaningar. En förutsättning för att lyckas i en snabbt föränderlig värld är insikt i att nya resultat inte uppnås genom att alltid göra saker på samma sätt. Nyckeln till utveckling och större framgångar är därför ett disruptivt innovationstänk som öppnar upp för nästa steg och nya vägar.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Vi söker framåtlutade profiler som vill fortsätta utvecklas i er roll tillsammans med andra peers. Är du Marknadschef, CMO, Head of Marketing eller motsvarande på ett medelstort till stort bolag är du välkommen att ansöka om medlemskap.
Kursinnehåll
Våra teman är framarbetade av facilitator, experter och erfarna marknadschefer. Då vi alltid utgår från gruppens önskemål och åsikter kommer ni som grupp gemensamt välja, samt definiera, de teman som ska utgöra agendan för året. Detta för att det ska bli så aktuellt för er som möjligt.
Nedan följer exempel på teman använts i föregående nätverksgrupp för marknadschefer.
Organisationsutveckling
- Hur bygger man en proaktiv organisation? Hur tillser du att marknadsavdelningen hänger med i utvecklingen och hur ska utvecklingen kopplas till affärsnyttan?
- Vilka skiftningar i kompetensbehov kommer man se framöver?
Building Brand
- Hur skapas inspirerande marknadsföring som gör kunder till ambassadörer?
- Vilka kanaler ska vi nyttja (inte bara digitala)? Hur bygger man varumärke i den nya digitala världen?
- Hur kan systemdriven/värdedriven marknadsföring bygga varumärket?
Big Data
- Hur kan vi fatta tydligare datadrivna beslut med hjälp av DMP kopplat till marknadsstrategin?
- Hur automatiserar vi beslutsprocessen för att effektivisera marknadsföringen och få ett större genomslag?
Delegering och prioriteringar
- Hur skapar du som marknadschef balans mellan strategiskt arbete kontra operativt arbete och hur hanterar du bredden i rollen utan att bli en flaskhals?
- Hur prioriterar man bland de allt fler arbetsuppgifter, möjligheter och marknadskanaler som finns?
Disruptiva verktyg
- Vilka verktyg finns för att effektivisera genomförandet och skapa en smartare marknadsföringsprocess?
- Vilka möjligheter ger digitaliseringen?
Video
Upplägg
I vår nätverksgrupp för marknadschefer tar vi upp aktuella teman och ämnen för att hitta innovativa lösningar på de utmaningar ni ställs inför i rollen för att nå högre resultat. Utöver den kunskap och kompetens som förmedlas genom erfarenhetsutbytet mellan medlemmarna har vi specialiserade facilitatorer och professionella externa experter med spetskompetens inom de aktuella ämnena.
Varje rollspecifik grupp består av cirka 20 noggrant utvalda personer som är på en jämn strategisk nivå med liknande ansvarsområden och utmaningar. Detta är för att säkerställa att varje medlem får ut maximalt värde av sitt medlemskap i Leaders Alliance.
Medlemskapet löper över 12 månader och inkluderar fem nätverksträffar som utgörs av halvdagar och börjar eller avslutas alltid med en trevlig affärslunch. Vid varje nätverksträff har vi en erfaren facilitator och vid tre tillfällen tar vi in externa experter med spetskompetens inom det aktuella ämnet. För att höja värdet och alltid vara actionorienterade använder vi oss alltid av workshops som metod och inte föreläsningar. Nätverksträffarna äger rum i exklusiva lokaler i centrala Stockholm som inspirerar till kreativitet och innovativt tänkande. Preliminär start är i Q2 2025, exakta datum bestäms dock i enlighet med gruppen för att alla ska ha möjlighet att delta på samtliga träffar under året.
Utöver de fem nätverksträffarna anordnar vi cirka 15-20 events under året där du får möjlighet att träffa och nätverka med övriga medlemmar i Leaders Alliance. Eventen kan exempelvis vara frukostföreläsningar, AW, golftävling, yoga, fotbolls-VM med middag och Leaders Alliance Members' Lunch.
För att säkerställa nivån i grupperna har vi har en urvalsprocess. Vid visat intresse kontaktar vi er för en kortare intervju och för att prata vidare om ett medlemskap i Leaders Alliance.
Kursledare
Facilitator: Charlotte Rosenquist, Facilitator på Leaders Alliance
Tidigare arbetat som marknadschef på Google (Northern Europe). Fascineras av digital transformation och hur det påverkar marknadsorganisationer framöver. Brinner även för ledarskapsfrågor och hur vi får ut mer av teamet.
Extern expert: Tre olika per år som bestäms efter att teman gemensamt har fastställts av gruppen vid uppstartstillfället. Detta för att säkerställa att de externa experterna som tas in besitter rätt spetskompetens inom det aktuella temat.
Ansvarig för gruppen:
Louise Dannert, Leaders Alliance.
Telefon: 073 357 80 10
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,8
Känns som en bra grupp med hög energi och bra inställning
Mycket givande dag med mycket givande tips och idéer hur jag kan förändra mitt sätt att arbeta och vad som kan och behövs göras på företaget
Great minds don´t think alike!
Leaders Alliance är ett oberoende chefs- och kompetensnätverk för skandinaviska ledare som skapades för att ge ledare en plattform och ett sammanhang att växa i. Vår unika trestegsmetodik skiljer oss från andra nätverk och vårt mål har sedan start varit...
Det händer så otroligt mycket inom marknadsföring idag och jag vill hela tiden utvecklas och testa nya tankar och idéer. Här har Leaders Alliance varit en inspirationskälla för ...